Skolebestyrelsens arbejde med fællesskaber
Som skolebestyrelse spiller I en vigtig rolle for at få alle med i fællesskabet – også de børn og forældre, der er i en udsat position. I kan gøre meget ved at rette fokus mod forældrene. For når forældrefællesskaberne er gode, så smitter det af på børnefællesskaberne.
Hvad er skolebestyrelsens ansvar og rolle?
Som skolebestyrelse er jeres opgave at sætte retning for skolens arbejde gennem de principper, som I laver. I folkeskoleloven står der, at I fx skal fastlægge princip for “samarbejdet mellem skole og hjem, og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet” og for “elevernes faglige og sociale fællesskaber.” Det er principper, der skal laves, mens andre er frivillige at lave. Derudover skal I også føre tilsyn med skolen, og at principperne efterleves.
I kan som skolebestyrelse blive tydelig på, hvad det er for nogle værdier, som I gerne vil arbejde efter, når det gælder fællesskaber, så alle voksne omkring børnene ved, hvad de skal være opmærksomme på for at bidrage til gode børnefællesskaber.
Projekt Fællesskabet er særligt optaget af, at få sat “den usynlige klassekammerat” – forældrene – i spil, fordi de er vigtige for børnefællesskaber. Forældres interesse for og opbakning til deres barns skolegang har nemlig positiv betydning for barnets læring, udvikling og trivsel. Det viser de seneste årtiers forskning. Undersøgelser peger på, at forældre både kan påvirke:
• motivationen for at lære
• det faglige udbytte af undervisningen
• relationerne til de voksne i skolen
• relationerne til de andre børn i skolen.
Men familier er forskellige, hvad angår social og kulturel baggrund, og har meget forskellige hverdagsliv og dermed også forskellige forudsætninger for at tage aktiv del i skole-hjem-samarbejdet. Derfor må skolen tilpasse samarbejdet med hensyn til både form og indhold, så hele forældregruppen imødekommes. Ellers risikerer I at reproducere social ulighed, fordi det primært er børn fra ressourcestærke hjem, der får glæde af det gode samarbejde.
Derfor bør I have fokus på de barriere, der er for børn og forældre i udsatte positioner. Det handler bl.a. om økonomi, mangel på tid og personligt overskud. I kan læse mere om dette i vores undersøgelser i projekt Fællesskaber her. Og I bør bruge den viden i tilsyns- og principarbejdet, så flere får mulighed for at deltage i fællesskaberne.
Viden fra vores forældreundersøgelser
Hvad kan I gøre?
- Sæt deltagelsesmuligheder for børn og forældre på dagsorden til skolebestyrelsesmøde – læs mere her: Sådan præsenterer du det for skolebestyrelsen.
- Før tilsyn med, hvordan deltagelsesmulighederne ser ud på skolen – Læs mere her: Tilsyn om skolens fællesskaber.
- Kig på jeres principper – Har I formuleret tydelige retningslinjer for fællesskabet blandt forældre og børn på skolen? Få inspiration til jeres principper om fællesskaber på skolen: Inspirationsprincip
- Lav en dag med de fagprofessionelle eller kontaktforældrene, hvor de bl.a. kan blive introduceret til Forældremødespillet, der får flere forældrestemmer i spil på forældremødet og sikrer bedre deltagelsesmuligheder for børnene i fællesskabet. Her finder I Forældremødespillet.
Hav fokus på de vigtige ting
I arbejdet med projekt fællesskabet har vi fundet frem til fire tematikker, som fylder for de forældre og børn, der står på kanten af fællesskabet. Det er legegrupper, sociale arrangementer, konflikter og kommunikation og samarbejde. Det er også de tematikker, der er i Forældremødespillet, og som kan bruges på forældremøderne. Som skolebestyrelse er det oplagt at tænke tematikker ind i jeres arbejde med fx principper og retningslinjer også og med udgangspunkt i barrierene; tid, økonomi og overskud.
Sociale arrangementer
At lave noget socialt sammen uden for skoletiden kan være med til at styrke klassens fællesskab. Men det kan også virke ekskluderende, hvis ikke alle har mulighed for at deltage i de arrangementer, som forældre eller skole planlægger. Indtænk derfor i jeres principper, om I fra skolens side kan anbefale forskellige muligheder, der sikrer deltagelsesmuligheder. Det kunne fx være at give mulighed for at bruge skolens lokaler til kvartalsfødselsdage eller anbefale, at der fx kun holdes få sociale arrangementer om året i nærmiljøet og uden ekstra udgifter.
Legegrupper
”Det vigtigste er at have en ven”, giver børnene udtryk for, når vi taler med dem. At mødes i leg og danne relationer med hinanden er derfor helt afgørende for børnene. Men nogle børn, og særligt dem i udsatte positioner, skal hjælpes på vej til venskaber. Legegrupper er en god mulighed for, at flere børn kan lege sammen og nye relationer kan opstå. Overvej fra skolens side, hvordan I kan støtte op om legegrupper. I kunne fx prioritere at holde dem med hjælp fra personalet i skoletiden, lægge op til at de holdes simple på en legeplads eller give tilsagn fra skolen side om, at I hjælper med at sammensætte grupperne ud fra viden om børnene.
Konflikter
Børn vil opleve konfliktfyldte situationer, og måske søge hjælp hos forældrene til at løse dem. Forældres handlinger kan påvirke konflikten på forskellige måder – både optrappende og nedtrappende. Så hvordan kan skolebestyrelsen arbejde med principper i fx skole-hjem-samarbejdet, der sikrer en god proces ved både mindre og større konflikter og ikke mindst har fokus på det forebyggende arbejde. Overvej hvordan I kommunikerer om konflikter, og hvem der har hvilke ansvar, når de opstår og hvad I helt konkret kan forvente af hinanden, og evt. hvilke børnesyn I lægger til grund for retningslinjerne.
Kommunikation og samarbejde
Forældre er børnenes rollemodeller. Og den måde forældrene fx taler om klassens børn og voksne kan påvirke den måde, børnene taler til hinanden. Når forældrene har et velfungerende samarbejde og holder en god tone ”smitter det af” på børnene. Når der er åbenhed og forståelse for hinandens situation, kan man træde til og hjælpe. Overvej hvordan I som skolebestyrelse kan understøtte den gode tone ved fx have klare regler for brugen af Aula, støtte forældres kendskab til hinanden og fx arbejde med den gode tone og godt samarbejde i jeres introbreve og værdisæt.
Vil du vide mere om projekt Fællesskabet og vores undersøgelser, kan du læse vores Analysenotat.
Læs mere om de fire tematikker her