Skolebestyrelsens arbejde med fællesskaber
Som skolebestyrelse spiller I en vigtig rolle for at få alle med i fællesskabet – også de børn og forældre, der er i en udsat position. I kan gøre meget ved at rette fokus mod forældrene. For når forældrefællesskaberne er gode, så smitter det af på børnefællesskaberne.
Viden fra vores forældreundersøgelser
10 ting skolebestyrelsen kan gøre for fællesskabet
- 1Tag skolens fællesskaber op i skolebestyrelsen
Sæt deltagelsesmuligheder for børn og forældre på dagsordenen til et skolebestyrelsesmøde. Her på siden kan I se, hvad skolebestyrelsen kan gøre. Italesæt gerne, hvorfor det er et vigtigt emne at tage op:
Derfor skal alle være en del af fællesskabet - 2
Hjælp med at rammesætte forældremøderne
Foreslå også gerne skoleledelsen og medarbejderne, at fællesskaber sættes på dagsordenen på forældremøder. Her på sitet er der gode råd til både forældre, kontaktforældre og personale. Fortæl dem, at de kan bruge Forældremødespillet til at få sat gang i en god samtale i forældregruppen og få lavet fælles aftaler, der styrker fællesskabet.
Find Forældremødespillet her - 3
Tænk fællesskaber ind i skolens principper
Som skolebestyrelse er det jeres opgave at sætte retning for skolens arbejde gennem de principper, I laver.
Læs hvordan I kan lave et princip for skolens fællesskaber - 4
Arbejd med skolens værdier
I kan som skolebestyrelse blive tydelig på, hvad det er for nogle værdier, som I gerne vil arbejde efter, når det gælder fællesskaber, så alle voksne omkring børnene ved, hvad de skal være opmærksomme på for at bidrage til gode børnefællesskaber. - 5
Før tilsyn med skolens principper
Hvordan fungerer fællesskaberne og deltagelsesmulighederne på jeres skole? Tilsyn med skolens virksomhed er en af skolebestyrelsens grundlæggende opgaver, og tilsyn med skolens fælleskaber er absolut vigtigt at tage op. Se her, hvordan I kan gøre:
Trin for trin: Sådan fører I tilsyn med skolens fællesskaber - 6
Tilpas skole-hjem-samarbejdet til forskellige forældretyper
Husk at familier er forskellige og har forskellige muligheder for at støtte op om deres barns skolegang, deltage i arrangementer og bidrage til fællesskaberne. Når I arbejder med skole-hjem-samarbejdet i skolebestyrelsen, så indtænk forældrenes forskellige forudsætninger og læg vægt på, at samarbejdet skal tilpasses den enkelte familie.
Læs også: 8 råd til et godt skole-hjem-samarbejde - 7
Sænk baren og skab deltagelsesmuligheder
Børn og forældre kan være forhindret i at deltage i fællesskabet, hvis de fx mangler tid, penge eller overskud til at deltage i arrangementer, forældremøder eller invitere de andre børn hjem til legegrupper eller legeaftaler. Derfor er det vigtigt, at I i jeres principper og tilsyn har fokus på dette.
Se hvilke barrierer, der kan være her - 8
Introduktion til lærere og pædagoger
Tag initiativ til et arrangement med skolens personale (fx lærere, pædagoger og ledere i indskolingen), hvor de får viden om, hvordan de kan arbejde med fællesskaber. I kan gøre det selv med inspiration fra denne side:
Lærere og pædagogers arbejde med fællesskaber
I kan også få professionelle instruktører fra Skole og Forældre til at stå for det.
Se Skole og Forældres kurser her - 9
Arrangement for skolens kontaktforældre
Hold et arrangement for skolens kontaktforældre, hvor de får viden om, hvordan de kan arbejde med fællesskaber og bliver introduceret til Forældremødespillet.
Se Skole og Forældres kurser her - 10
Hav fokus på 4 vigtige temaer
Der er fire temaer, som er særligt vigtige at fokusere på, når de voksne omkring børnene ønsker at bidrage til at styrke fællesskabet i klassen: Sociale arrangementer, venskaber, konflikter og samarbejdet i forældregruppen.
Se hvordan skolebestyrelsen kan arbejde med de 4 temaer
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?
I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet. Tip dit barns lærer eller kontaktforældrene i klassen om spillet. Så er I allerede godt i gang.