Lærere og pædagoger:
Tal om venskaber med forældrene
Hvis børn har gode venner i deres klasse, trives de bedre og lærer mere. Derfor er det en god idé at investere tid i at skabe gode relationer i klassen. Forældrene kan hjælpe til ved fx at arrangere fælles aktiviteter, oprette legegrupper og invitere de andre børn til legeaftaler. Men det er vigtigt at have en god dialog om det, så forældrenes indsats styrker fællesskabet i stedet for at komme til at udelukke nogen.
7 skridt:
Sådan kan I starte dialogen om venskaber
Alle børn har brug for gode relationer i klassen for at trives og lære. Måske synes nogle forældre, at deres børn har rigeligt med legeaftaler og fritidsaktiviteter, så det bliver for meget med legegrupper. Men for nogen børn er det måske den eneste gang, de bliver inviteret hjem til andre fra klassen. Måske står de alene tilbage på fritidshjemmet, når klassekammeraterne bliver hentet tidligt hjem til legeaftaler.
Det er et ansvar for alle voksne omkring børnene, at ingen efterlades uden for fællesskabet. Derfor er det et vigtigt emne at tage op i forældregruppen. Sådan kan du gøre:
1. Tal med klassens kontaktforældre
Hiv fat i kontaktforældrene, når I skal til at planlægge det kommende forældremøde. Foreslå dem at sætte venskaber og relationer i klassen på som emne. Hør hvad de har af ønsker og input til dette og del nedenstående forslag til fremgangsmåde med dem. Send dem også gerne denne artikel til kontaktforældre:
Sådan kan kontaktforældre styrke venskaber i klassen
2. Brug Forældremødespillet
Det kan være en udfordring at sikre, at alle forældres stemmer kommer i spil på en tryg og ligeværdig måde på forældremødet. Forældremødespillet kan hjælpe dig med at få gang i dialogen og støtte forældrene til at få lavet nogle gode aftaler, der styrker venskaber og gode relationer i klassen – oven i købet på en sjov måde.
Find Forældremødespillet her – vælg tema om venskaber
3. Skriv til forældrene inden forældremødet
Send sammen med kontaktforældrene en dagsorden ud til forældrene i klassen forud for forældremødet, hvor der står, at I skal tale om venskaber og relationer ved hjælp af Forældremødespillet. I kan tilføje link til denne artikel, hvor forældrene (og I selv) kan læse mere:
Støt op om venskaber i klassen
4. Inddrag eleverne og tag deres perspektiver med
Det er altid en fordel at inddrage i eleverne i de ting, der vedrører deres liv og hverdag – og venskaber er særligt vigtigt. Hvad er en god ven for dem? Og hvilke behov og ønsker har de i forhold til legegrupper og legeaftaler? Forældrene vil sikkert også være nysgerrige på, hvad deres børn har sagt om emnet og tage deres pointer med ind i samtalerne på forældremødet.
Læs mere om, hvordan du kan inddrage eleverne
5. Under forældremødet: Støt sårbare forældre
For forældre kan det være svært og sårbart at fortælle, at ens barn føler sig ensom, eller at man ikke selv har overskud til at invitere andre børn hjem til legegruppe eller legeaftaler. Vær ekstra opmærksom på disse forældre og støt dem i at få ordet, hvis de vil. Alternativt kan du italesætte deres perspektiver (uden at nævne navne) – evt. ved at bruge eksempler fra videoerne i Forældremødespillet – for at hjælpe forældregruppen til at få øjnene op for, at nogle elever kan mangle gode relationer i klassen. Tag initiativ til at tale om, hvor vigtigt det er, at alle er en del af fællesskabet, og hvordan alle forældre kan støtte op om de børn, der er uden for.
Læs mere om, hvorfor det er vigtigt, at alle elever har venner
6. Følg op efter forældremødet
Sørg for, at enten I selv eller en af kontaktforældrene får skrevet et referat fra forældremødet, hvor der også står, hvilke aftaler I fik lavet om fx legegrupper, legeaftaler og sociale arrangementer. Det kan påminde forældrene om aftalerne, og er vigtig information til de forældre, der ikke var med til mødet. Indsæt også gerne dette link til forældrene med gode råd:
Støt op om venskaber i klassen
7. Følg løbende op på, hvordan det går
Opfordr forældrene til at komme til jer eller klassens kontaktforældre, hvis deres barn ikke har gode relationer i klassen eller er på kanten af fællesskabet. Det er et ansvar for alle de voksne omkring barnet – også forældregruppen. Tag gerne venskaber og relationer op på forældremøder jævnligt for at følge op på, om der er brug for en indsats. Hav også et særligt fokus på nye børn i klassen eller børn, der kan komme i en udsat position fx pga. skilsmisse, sygdom i familien, arbejdsløshed eller lign.
Derfor er det vigtigt
- 1
Venskaber er afgørende for børn
7 ud af 10 forældre oplever, at venskaber har en afgørende betydning for deres barns trivsel i skolen. - 2
Måske er der ensomme børn i jeres klasse?
I hver klasse sidder der nok 4-5 elever, der ikke har venner i klassen. Heraf to børn, der slet ikke har nogen venner. Børn bliver ensomme og mister meningen med at gå i skole, hvis de ikke har nære relationer i klassen. - 3
Forældre kan styrke relationer
8 ud af 10 forældre oplever at kunne gør en forskel for elevernes venskaber og fællesskabet i klassen. Hvis I inddrager dem, kan de altså hjælpe med at få eleverne til at trives bedre.Kilder: Skole og Forældres venskabsundersøgelse og tema om venskaber i magasinet Skolebørn
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?
I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet.
TEMA om
Aktiviteter
Hvordan kan I hjælpe forældrene til at arrangere sociale aktiviteter i klassen, der styrker fællesskabet?
tEMA om
Venskaber
Hvordan kan I arbejde med forældrenes rolle i at styrke venskaber og gode relationer i klassen?