Lærere og pædagogers arbejde med fællesskaber
Forældregruppen i en klasse kan blive en vigtig medspiller i at styrke fællesskabet blandt eleverne. Som lærere og pædagoger kan I hjælpe dem godt i gang ved at tydeliggøre, hvad forældrenes rolle er. I kan også skabe muligheden for, at forældrene kan få gode samtaler om, hvad de kan gøre for at få alle børn med i fællesskabet.
7 ting I kan gøre for fællesskabet
- 1
Tal om fællesskabet på forældremøder
Sæt god tid af på forældremøder til, at I kan få talt om de forskellige ting, der har betydning for fællesskabet i klassen. Det er vigtigt at skabe en tryg stemning, hvor alle oplever at kunne komme til orde. Til det kan du bruge Forældremødespillet, der netop er lavet til det formål og samtidig er sjovt at spille. Der er temaer om sociale arrangementer, venskaber, konflikter og samarbejde i forældregruppen.
Find Forældremødespillet her - 2
Fortæl forældrene, hvorfor fællesskab er vigtigt
Brug tid på at fortælle forældrene i klassen, at et godt fællesskab blandt eleverne i klassen er vigtigt for, at alle børn trives – også deres eget barn. Derfor er det en vigtig opgave som skoleforælder at gøre en indsats for, at alle børn føler sig som en del af fællesskabet.
Se hvilken betydning det har for elever at være en del af fællesskabet - 3
Tal om forhindringer for fællesskabet
Alle børn og forældre kan være i en udsat position i en periode. Fortæl forældrene, at det er almindeligt og helt ok. Hvis vi er gode til at hjælpe og støtte hinanden, kommer vi alle sammen stærkere ud på den anden side. Det gælder om at være opmærksom på, hvad der kan forhindre børn (og deres forældre) i at være en del af fællesskabet. Fortæl gerne om dine egne erfaringer som fagperson.
Se 5 forhindringer for fællesskabet her - 4
Fortæl hvad du forventer af forældrene
Italesæt, hvad forældrene kan forvente af jer lærere og pædagoger i samarbejdet – og hvad I forventer af dem. Her er det godt med eksempler, så det bliver så konkret som muligt. Fortæl gerne, hvilke værdier I arbejder efter, så forældrene kan gøre det samme. - 5
Vær opmærksom på forskellige forældretyper
Der vil være nogen forældre, som viser et stort engagement, mens andre måske ikke har det samme overskud eller oplever udfordringer i en periode. Gør det tydeligt, at vi alle er forskellige og bidrager med det, vi kan. Det handler ikke om at gøre mere, men om hvordan vi gør det, så alle kan være med.
Læs også: 8 råd til et godt skole-hjem-samarbejde - 6
Inddrag eleverne
Op til et forældremøde, hvor forældrene skal tale om fællesskabet i klassen, kan I lave aktiviteter i klassen, som giver eleverne mulighed for at komme med indspark til det emne, forældrene skal tale om. Det kan give nye vigtige perspektiver på emnet og virker i sig selv positivt på fællesskabet i klassen.
Se hvordan du kan inddrage eleverne her
Brug et klassemødet som redskab til inddragelse - 7
Samarbejd med kontaktforældrene
Husk, at forældremøderne er forældrenes møder. Tal med kontaktforældrene i klassen om, hvad der rør sig i klassen, og hvad de synes det er vigtigt at tale om. Det er en del af kontaktforældrenes rolle at være talerør for forældregruppen og være med til at planlægge forældremøderne.
Se mere om kontaktforældrenes ansvar for fællesskabet
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få sat gang i den vigtige dialog om fællesskabet i klassen og sørge for, at alle stemmer bliver hørt. Det kan Forældremødespillet hjælpe dig med. I mindre grupper ser forældrene små film med situationer fra forældrenes rolle i skolehverdagen, der viser dilemmaer og får nye perspektiver frem. Det kan starte en gode samtaler blandt klassens forældre, som kan føre til, at de får lavet fælles aftaler, der kan styrke fællesskabet i klassen. Der er temaer om sociale arrangementer, venskaber, konflikter og forældresamarbejde.
TEMA om
Aktiviteter
Hvordan kan I hjælpe forældrene til at arrangere sociale aktiviteter i klassen, der styrker fællesskabet?
tEMA om
Venskaber
Hvordan kan I arbejde med forældrenes rolle i at styrke venskaber og gode relationer i klassen?