Skolebestyrelsen:
Hav fokus på det vigtige

Når de voksne ønsker at styrke fællesskabet i børnegruppen, er der fire temaer, der er relevante at fokusere på: Sociale arrangementer, venskaber, konflikter og samarbejdet i forældregruppen. Se her, hvad skolebestyrelsen kan gøre.

Dit barn trives, når alle børn trives

Fire vigtige fokuspunkter

Interviews og vidensindsamling bag projekt Fællesskabet har vist, at der særligt er fire temaer, der har betydning for fællesskabet, hvor de voksne kan sætte ind. Det er også de temaer, der er i Forældremødespillet, som kan bruges til at tage de vigtige emner op på forældremøder. Som skolebestyrelse kan I også tænke temaerne ind i jeres arbejde. Se her, hvad I kan gøre:

1. Sociale arrangementer
At lave noget socialt sammen uden for skoletiden kan være med til at styrke klassens fællesskab. Men det kan også virke ekskluderende, hvis ikke alle har mulighed for at deltage i de arrangementer, som forældre eller skole planlægger. Overvej hvad I og skolen kan gøre for at støtte forældrene i at lave arrangementer, hvor alle kan deltage. Det kunne fx være:

  • Give mulighed for at bruge skolens lokaler til fællesfødselsdage og andre arrangementer, så de kan afholdes gratis og i nærområdet.
  • Lave anbefalinger til skolens forældre om sociale arrangementer. Tag fx udgangspunkt i:
    7 råd om sociale arrangementer
  • Sørge for at kommunikere dette ud til personale, forældre og kontaktforældre.
  • Inddrage kontaktforældrene i dette, fx gennem et arrangement for skolens kontaktforældre eller sendt dette link til dem:
    Se hvad kontaktforældrenes rolle kan være
  • Anbefal skolens ledelse, personale og kontaktforældrene at tage venskaber op på forældremøder, fx ved brug af Forældremødespillet.
  • Inddrag skolens personale, fx gennem de to medarbejderrepræsentanter i skolebestyrelsen. Se mere om lærere og pædagogers rolle her:
    Sæt rammer for sociale arrangementer

2. Venskaber
”Det vigtigste er at have en ven”, siger de fleste børn, når man spørger, hvad der får dem til at trives i skolen. Men nogle børn – og særligt dem i udsatte positioner – skal hjælpes på vej til venskaber. Legegrupper er en god mulighed for, at flere børn kan lege sammen og nye relationer kan opstå. Som skolebestyrelse kan I:

  • Anbefale forældrene at lave legegrupper allerede fra skolestart og fortælle, hvorfor det er vigtigt. I kan fx sende dette link til dem: Støt op om venskaber i klassen
  • Anbefal, at legegrupperne afholdes enkelt og ikke alt for ofte, så det ikke bliver uoverskueligt for forældrene.
  • Lad lærere eller pædagoger sammensætte grupperne ud fra deres viden om børnene med fokus på potentielle gode relationer og fælles interesser.
  • Overveje om skolen kan støtte op om legegrupper ved at lade personalet prioritere at holde dem i SFO-tiden. Specielt, hvis ikke det fungerer, at forældrene afholder legegrupper.
  • Inddrag kontaktforældrene i indsatsen, fx ved at afholde et arrangement for dem eller sende dem dette link:
    Sådan kan kontaktforældre styrke venskaber i klassen
  • Anbefal skolens ledelse, personale og kontaktforældrene at tage venskaber op på forældremøder, fx ved brug af Forældremødespillet.
  • Inddrag skolens personale, fx gennem de to medarbejderrepræsentanter i skolebestyrelsen. Se mere om lærere og pædagogers rolle her:
    Tal om venskaber med forældrene

3. Konflikter
Børn vil opleve konfliktfyldte situationer, og måske søge hjælp hos forældrene til at løse dem. Forældres handlinger kan påvirke konflikten på forskellige måder – både optrappende og nedtrappende. Som skolebestyrelse kan I:

4. Samarbejde i forældregruppen
Forældre er børnenes rollemodeller. Og den måde forældrene fx taler om klassens børn og voksne kan påvirke den måde, børnene taler til hinanden. Når forældrene har et velfungerende samarbejde og holder en god tone, ”smitter det af” på børnene. Når der er åbenhed og forståelse for hinandens situation, kan man træde til og hjælpe. Som skolebestyrelse kan I:

  • Lave anbefalinger til god kommunikation, både mellem forældrene og mellem skole og hjem, herunder regler for brug af Aula. Det kan være en del af værdiregelsættet, princip for skole-hjem-samarbejdet og måske en del af et introbrev til forældrene, når deres barn begynder på skolen.
  • Overveje, hvordan skolen kan understøtte, at forældrene lærer hinanden at kende.
  • Inddrag skolens personale, fx gennem de to medarbejderrepræsentanter i skolebestyrelsen.
    Se mere om lærere og pædagogers rolle her:
    Vær med til at skabe et godt samarbejde blandt forældrene
  • Inddrag kontaktforældrene, fx gennem et arrangement for skolens kontaktforældre eller ved at sende dem dette link:
    Skab et godt samarbejde i forældregruppen
  • Anbefal skolens ledelse, personale og kontaktforældrene at tage samarbejdet i forældregruppen op på forældremøder, fx ved brug af Forældremødespillet.

Vil du vide mere om projekt Fællesskabet og vores undersøgelser, kan du læse vores Analysenotat.

Få gang i samtalen med Forældremødespillet

Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?

I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet. Tip dit barns lærer eller kontaktforældrene i klassen om spillet. Så er I allerede godt i gang.

FIND SPILLET HER

Peace

råd til

Kontakt-forældre

Hvad kan kontakt- og trivselsforældres særlige rolle i forhold til at styrke fællesskabet?

råd til

Forældre til skolebørn

Hvordan kan forældre være med til at styrke fællesskabet i klassen?

Råd til

Lærere og
pædagoger

Hvordan kan skolens personale støtte forældrene i at gøre en indsats for fællesskabet?

Råd til

Skole-bestyrelsen

Hvordan kan skolebestyrelsen arbejde for gode fællesskaber i klasserne?