Lærere og pædagoger:
Gør skole-hjem-samarbejdet til en gevinst
Lærere og pædagoger skal samarbejde med forældrene om elevernes udvikling i skolen. Det står der i folkeskolelovens første paragraf. For mange lærere og pædagoger kan det dog opleves som en udfordring eller en ekstra opgave i en travl hverdag. Men et godt samarbejde med forældrene kan også styrke elevernes trivsel og læring – og dermed være en hjælp til jer fagprofessionelle i skolen. Her får I gode råd til, hvordan skole-hjem-samarbejdet kan blive en gevinst for alle parter.
3 grunde til at bruge tid på at samarbejde med forældrene
- 1
Det styrker elevernes læring og trivsel
Der er et stort potentiale i et godt samarbejde med forældrene, da forskningen viser, at forældre påvirker:
– elevernes motivation for at lære
– det faglige udbytte af undervisningen
– relationerne til de voksne i skolen
– relationerne til de andre børn i skolen. - 2
Det gør dit arbejde lettere og sjovere
Hvis I bruger forældrene som en ressource i klassen, kan de blive en støtte og hjælp i dit arbejde i stedet for at blive en modspiller. Når I inddrager og lytter til forældrene, kan I bedre lykkes med at styrke fællesskabet og forebygge mistrivsel, så I sparer tid på den lange bane. - 3
Det står i folkeskoleloven
I den første paragraf står der blandt andet: “Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere […]”. Skole-hjem-samarbejdet er altså en skal-opgave.
8 gode råd:
Sådan skaber du et godt samarbejde mellem skole og hjem
1. Kom godt fra start ved at afstemme forventninger
Hvis der ikke er klare rammer for samarbejdet mellem forældrene og jer fagprofessionelle, kan der let opstå misforståelser eller konflikter. I kan måske opleve, at nogle forældre engagerer sig for lidt, mens andre kan komme til at blande sig for meget og overskride jeres faglige grænser. For at få et godt samarbejde er det vigtigt at gøre rollefordelingen klar og afstemme forventningerne. Det er en fordel at gøre helt fra starten, fx på det første forældremøde. Hvad forventer I af forældrene, og hvad kan de forvente af jer? De fleste forældre vil gerne have, at lærere og pædagoger ud fra et fagligt ståsted fortæller, hvad de mener er hensigtsmæssigt for det enkelte barn og klassefællesskabet.
Gør det så konkret som muligt, så det er let at forstå for alle – også selvom man ikke kender til den danske skolekultur.
Læs også: Sådan afholder du et godt forældremøde
2. Tilpas samarbejdet til de forskellige forældre
Forældres interesse for og opbakning til deres barns skolegang har en positiv betydning for barnets læring, udvikling, trivsel og relationer til de andre elever og voksne, viser undersøgelser. Men familier er forskellige og har forskellige forudsætninger for at bidrage til deres barns skolegang og fællesskabet i klassen. Det er vigtigt at huske, at alle forældre (ligesom barnet) gør deres bedste ud fra de forudsætninger, de har. Alle kan ikke bidrage med det samme, men langt de fleste kan bidrage med noget. I nogle klasser kan det være en udfordring at få forældrene til at komme til forældremøderne. I andre klasser kan udfordringen være, at forældrene arrangerer for mange eller for dyre aktiviteter og derfor (i bedste mening) kommer til at udelukke nogen.
Som de professionelle på skolen, har I ansvar for, at alle forældres stemmer bliver hørt, og alle forældre inddrages på en måde, der giver mening både for dem og klassen som helhed.
3. Italesæt vigtigheden af fællesskabet
Som lærere og pædagoger skal I samarbejde med den enkelte forælder om deres barn, men samtidig arbejde med hele forældregruppen om klassens fællesskab. Gør forældrene bevidste om, at både I og de har ansvar for hele klassens trivsel og ikke kun det enkelte barn. Og at et godt fællesskab i klassen, styrker trivslen for alle børn – også deres barns trivsel.
4. Styrk relationerne med uformelle møder
En god relation er vigtigt for et godt samarbejde. For, at I kan lære forældrene at kende – og de kan lære hinanden at kende – er det en god idé at lave nogle uformelle aktiviteter, hvor klassens voksne er til stede ud over de obligatoriske forældremøder og skole-hjem-samtaler. Sørg for, at det ikke koster penge og er let for forældrene at deltage. Det kan fx være omkring aflevering om morgenen eller i forbindelse med et forældremøde, hvor forældrene alligevel skal komme. Aktiviteterne skal ikke være langvarige eller svære at arrangere. Det kan fx være udstillinger af noget eleverne arbejder med, elevoptræden, markedsdage, morgenmad i klassen, fællesspisning med søskende eller lignende. Hvis børnene er omdrejningspunktet, vil det tiltrække flere og andre typer af forældre. Når I mødes i en positiv sammenhæng, bliver det lettere at samarbejde senere hen – også hvis der opstår udfordringer, og I skal have svære samtaler.
5. Tænk over jeres kommunikationsform
Aula kan være en fin platform til at give forældrene konkrete informationer: Hvad kommer der til at ske den kommende uge, hvornår skal eleverne have madpakke, turtaske med og lign. Forældrene kan også bruge Aula til kortere beskeder til skolen om fravær, sygdom og lign.
Men når der skal kommunikeres om noget, der er sårbart for forældrene og barnet, er det som regel ikke en god idé at bruge Aula, fordi der let kan opstå misforståelser. For nogle forældre kan det være svært at forstå, hvad læreren/pædagogen mener, og hvad de vil have dem til at gøre. Det kan være følsomt og sårende for forældre at få en negativ besked om deres barn, hvis de fx har larmet i timen, opført sig dårligt eller været i konflikt med andre elever eller personale. Specielt, hvis man modtager mange beskeder af den slags (og måske fra flere forskellige lærere), kan forældrene sidde tilbage med en oplevelse af, at det går meget dårligt med deres barn. Måske oplever de, at skolen indirekte anklager dem for at være dårlige forældre, der ikke har opdraget deres barn godt nok. Det kan ramme dybt og skabe konflikter mellem skolen og hjemmet, som i sidste ende går ud over barnets skolegang. Derfor vil det i sådanne tilfælde som regel være bedst at ringe til forældrene eller invitere dem til et møde på skolen. Når I taler sammen, er det lettere at få nuancerne med og korrigere misforståelser.
6. Se situationen fra barnets perspektiv
Det er godt at huske på, at et barn oftest gør det bedste, det kan. Og der kan være mange forklaringer på, hvorfor et barn gør, som det gør. Når I kommunikerer med forældrene, så hav altid barnet for øje. Hvis du vil tale med forældrene om deres barns handlinger eller en bestemt episode, så vis dem, at du har talt med barnet ud fra et nysgerrigt perspektiv på, hvorfor barnet gjorde, som det gjorde. Måske er barnet udfordret i bestemte situationer eller i mistrivsel? Sørg for, at forældrene forstår, at I har det samme formål: At hjælpe barnet.
Læs også: Sådan inddrager du eleverne
7. Anerkend forældrenes bekymringer
Nogle forældre oplever, at når de henvender sig med en bekymring om barnet, så genkender skolen ikke problemet. De får måske en tilbagemelding i stil med: ”Vi ser ikke dette ovre i skolen…”
Hvis børn har det svært i skolen, vil de nogle gange reagere i skolen, men ofte vil reaktionen først eller for alvor komme derhjemme i trygge rammer. Børn vil også typisk fortælle deres forældre om ting, som de ikke nødvendigvis fortæller jer på skolen. Derfor er det vigtigt, at I som barnets lærere og pædagoger tager jer tid til at lytte til forældrene og tage deres bekymringer alvorligt. Også selvom I ikke ser det samme i skolen, som forældrene hører eller oplever derhjemme. Mød forældrene og sig, du gerne vil undersøge det nærmere og, hvis det er nødvendigt lave en plan for en indsats i samarbejde med dem, hvis det er relevant. På den måde kan I sætte ind med den rette støtte, inden udfordringerne vokser og bliver sværere at løse. Samtidig undgår I sandsynligvis konflikter med forældrene, når de oplever, at I lytter til dem og tager dem alvorligt – også selvom bekymringen viser sig at være grundløs. Et godt samarbejde med forældrene gavner barnet og gør jeres arbejde på skolen lettere.
8. Samarbejd med skolebestyrelsen
Skolens overordnede rammer for skole-hjem-samarbejdet skabes blandt andet ud fra skolens værdigrundlag og i principarbejdet i skolebestyrelsen. Det kan være en stor fordel for den enkelte lærer og pædagog, at I har nogle gode retningslinjer på skolen, så I ikke skal forholde jer til alting selv. Samtidig sikrer I jer, at I arbejder i samme retning og har noget at henvise til, når I skal tale med forældrene. Det kan fx være retningslinjer for sociale arrangementer og fødselsdage, forældrenes rolle, kontaktforældrenes ansvar og værdier om fællesskab, som alle skolens parter skal handle efter. Som personale kan I indgå i et samarbejde med skolebestyrelsen om dette fx gennem medarbejderrepræsentanterne på skolen.
I folkeskoleloven står der:
“Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.”(§ 1)
”Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.” (§ 2, stk. 3)
”Eleverne og forældrene skal regelmæssigt underrettes om lærernes og eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af skolegangen. Forældrene skal underrettes skriftligt om resultaterne af test.” (§ 13)
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?
I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet. Tip dit barns lærer eller kontaktforældrene i klassen om spillet. Så er I allerede godt i gang.
TEMA om
Aktiviteter
Hvordan kan I hjælpe forældrene til at arrangere sociale aktiviteter i klassen, der styrker fællesskabet?
tEMA om
Venskaber
Hvordan kan I arbejde med forældrenes rolle i at styrke venskaber og gode relationer i klassen?