Skolebestyrelsen:
Lav et princip for skolens arbejde med fællesskaber
Skolens principper er de overordnede retningslinjer for, hvilken retning skolen skal bevæge sig i på et bestemt område. Og de er måske det vigtigste redskab i skolebestyrelsens værktøjskasse. Hvis I vil styrke fællesskaberne på skolen, er det derfor oplagt at lave et princip for skolens fællesskaber. Se her, hvordan I kan gøre.
10 spørgsmål til at komme i gang med princippet
- 1
Hvad er den overordnede grund til, at vi laver dette princip?
- 2
Hvilket overordnet formål skal princippet indeholde?
- 3
Hvilke konkrete mål skal princippet indeholde?
- 4
Hvordan hænger dette principområde sammen med andre af vores principper?
- 5
Hvilken viden har vi brug for, og hvem kan hjælpe os?
- 6
Hvem skal inddrages, høres m.v.?
- 7
Hvem er ansvarlig for de forskellige arbejdsopgaver?
- 8
Hvordan ser tidsplanen ud?
- 9
Hvilke tegn viser, at skolen følger princippet?
- 10
Andet?
Sådan kan et princip se ud
Formål
“X-skolen” vil skabe et miljø, hvor alle børn oplever at være vigtige i fællesskabet, og hvor skolens fagprofessionelle og forældrene understøtter, at det sker.
Mål
- Skabe et samarbejde mellem forældrene som tager hensyn til forskelligheder.
- Skabe et undervisningsmiljø, hvor børnefællesskabet inkluderer alle børn uanset økonomiske og/eller sociale forudsætninger.
- Skabe et samarbejde mellem skole og forældre omkring klassens fællesskab baseret på åbenhed, rummelighed og tillid.
- Skolen samarbejder systematisk med kontaktforældre om at nå ud til alle forældre.
- Lærere og pædagoger inddrager elevernes stemme til forældremøderne.
Det betyder at
- Forældremøder rammesættes så det sikres, at alle forældrestemmer inddrages.
- Læringsfællesskabet skal understøtte elevernes forskelligheder og rumme alle elever.
- Samarbejdet mellem skole og hjem er baseret på en forventningsafstemning og konkrete aftaler lavet på et forældremøde i starten af skoleåret.
- Kontaktforældre klædes på, så de kan træffe kvalificerede beslutninger, som har konsekvenser for elevernes sociale fællesskab.
- Skolebestyrelsen fører tilsyn med kontaktforældres kontaktflade med hele forældregruppen.
- Lærere og pædagoger laver klassemøder inden et forældremøde for at sikrer elevernes stemme og for at kvalificerer de aftaler, som de voksne laver omkring klassens fællesskab.
- Op til et forældremøde drøftes og planlægges, hvordan forældremødet faciliteres så det sikres, at alle forældre kommer til orde og ikke kun de ressourcestærke. Dette gøres i det enkelte lærerteam eller på et større lærer/afdelingsmøde.
- Skole-hjem-samarbejdet skal overholde de generelle regler vedr. omfang, men form og indhold kan variere afhængig af aftaler baseret på forventningsafstemninger, som laves med forældregruppen og enkelte forældre.
- Kontaktforældre orienteres løbende fra læreren og/eller pædagogen om klassens trivsel og får adgang til generel viden om barrierer for deltagelse i skolens fællesskaber, så klassens sociale arrangementer inddrager alle børnene i klassen uanset økonomiske ressourcer og sociale udfordringer.
- Skolebestyrelsen afholder online fællesmøder med skolens kontaktforældre for at sikrer kontinuerlig kontakt, synlighed og viden om hvad der rører på sig ude i klasserne.
- Lærerne og pædagogerne faciliterer møder ude i klasserne og træner eleverne i formen ”klassemøde”, hvor deres perspektiver på aktuelle emner tages med til forældremøderne.
Skolebestyrelsen, måned/år.
3 trin:
Sådan implementeres princippet
- 1
Bed skolelederen lave en handleplan
Hvilke handlinger vil skolelederen iværksætte, hvad koster det og hvornår skal det ske? Lad skolelederen fremlægge handleplanen til 1. møde efter vedtagelse af princippet til drøftelse i skolebestyrelsen. - 2
Planlæg jeres tilsyn
Hvordan og hvornår vil I føre tilsyn med, om princippet efterleves?
Læs mere om skolebestyrelsens tilsyn med skolens fællesskaber
- 3
Formidling af princippet
Hvordan sikrer I, at medarbejdere, forældre og elever kender princippet?
Tænk fællesskab ind i skolens andre principper
I folkeskoleloven står der, at I fx skal fastlægge princip for “samarbejdet mellem skole og hjem, og om skolens og forældrenes ansvar i samarbejdet” og for “elevernes faglige og sociale fællesskaber.” Det er principper, der skal laves. Tænk skolens fællesskaber ind, når I laver eller reviderer disse principper.
Se inspirationsmateriale til arbejdet med skolens principper her
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?
I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet. Tip dit barns lærer eller kontaktforældrene i klassen om spillet. Så er I allerede godt i gang.