Lærere og pædagoger:
Støt forældrene i at håndtere konflikter
Tag konflikter op på et forældremøde, så forældregruppen i fredstid kan få en god dialog om, hvordan de kan håndtere de svære situationer på en måde, der ikke kommer til at gå ud over fællesskabet i klassen.
7 skridt:
Sådan kan I få gode aftaler om konflikter
1. Tal med klassens kontaktforældre
Hiv fat i kontaktforældrene, når I skal til at planlægge det kommende forældremøde. Foreslå dem at sætte konflikthåndtering på som emne. Hør hvad de har af ønsker og input til dette og del nedenstående forslag til fremgangsmåde med dem. Send dem også gerne denne artikel til kontaktforældre:
Sæt konflikter på dagsordenen
2. Brug Forældremødespillet
Det kan være en udfordring at sikre, at alle forældres stemmer kommer i spil på en tryg og ligeværdig måde på forældremødet. Forældremødespillet kan hjælpe dig med at få gang i dialogen om, hvordan forældrene kan håndtere konflikter blandt deres børn (og dem selv) på en god måde. Særligt, når der skal tales om konflikter, kan det være en fordel at tage udgangspunkt i noget fælles tredje som fx de små film i Forældremødespillet.
Find Forældremødespillet her – vælg tema om konflikter
3. Skriv til forældrene inden forældremødet
Send sammen med kontaktforældrene en dagsorden ud til forældrene i klassen forud for forældremødet, hvor der står, at I skal tale om håndtering af konflikter i klassen ved hjælp af Forældremødespillet. I kan tilføje link til denne artikel, hvor forældrene (og I selv) kan læse mere:
Løs konflikterne sammen
4. Inddrag eleverne og tag deres perspektiver med
Det er altid en fordel at inddrage eleverne i de ting, der vedrører deres liv og hverdag – også selvom det er et svært emne som konflikter. Forældrene vil sikkert også være nysgerrige på, hvad deres børn har sagt om emnet og tage deres pointer med ind i samtalerne på forældremødet.
Læs mere om, hvordan du kan inddrage eleverne
5. Under forældremødet: Få alles perspektiver i spil
Vær opmærksom på, at konflikter blandt eleverne er et emne, der kan vække mange følelser hos forældrene, fordi de selvfølgelig vil passe på deres barn. Nogle forældre kan måske synes, at de andre forældre ikke tager det alvorligt nok, når de fortæller, at deres barn bliver mobbet eller slået. Andre forældre kan føle det som et angreb på deres barn, som måske handler uhensigtsmæssigt på grund af mistrivsel, eller selv oplever at blive mobbet eller slået. Det er vigtigt at gøre det klart for forældrene, at der er flere sider af en sag, og at formålet er at hjælpe børnene. Det kan (også) være meget sårbart at være forælder til et barn, som anklages for at gøre noget dårligt mod andre. Sørg for at få alles perspektiver i tale uden at nævne navne – evt. med eksempler fra Forældremødespillet – hvis ikke forældrene selv har lyst til at tage ordet.
6. Følg op efter forældremødet
Sørg for, at enten I selv eller en af kontaktforældrene får skrevet et referat fra forældremødet, hvor der også står, hvilke aftaler I fik lavet om håndtering af konflikter. Det kan påminde forældrene om aftalerne, og er vigtig information til de forældre, der ikke var med til mødet. Indsæt også gerne dette link til forældrene med gode råd:
Løs konflikterne sammen
7. Følg løbende op på, hvordan det går
Opfordr forældrene til at komme til jer eller klassens kontaktforældre, hvis deres barn (eller de selv) er i konflikt med andre, som de ikke kan løse selv. Måske er der behov for, at I en gang imellem tager jeres aftaler om konflikthåndtering op igen på et forældremøde, hvis aftalerne ikke bliver overholdt, eller der er brug for nye. Sørg også for, at nye forældre i klassen bliver orienteret om jeres aftaler for håndtering af konflikter. Det kan eventuelt være en opgave for kontaktforældrene eller andre forældre i klassen, men sørg gerne for, at det sker.
Derfor er det vigtigt
- 1
Børn skal lære at håndtere konflikter
Det er uundgåeligt, at der opstår konflikter mellem eleverne i en klassen. 49 % af forældrene har oplevet, at deres barn i løbet af det sidste år har været udsat for udadreagerende eller grænseoverskridende adfærd. Det er derfor relevant at beskæftige sig med, hvordan man håndterer konflikter, så børnene lærer af det i stedet for, at man kommer til at gøre ondt værre.
Læs også: 7 råd til skolen fra forskningen om håndtering af vold og mobning - 2
Fælles aftaler forebygger
Når ens barn havner i konflikt med et andet barn, kan følelserne hurtigt komme i kog. Det er naturligt, at man som forælder vil gøre alt for at beskytte sit barn, men når man er følelsesmæssigt berørt, kan man komme til at handle på en måde, der får konflikten til at eskalere. Hvis I i klassen har lavet fælles aftaler om, hvordan I håndterer konflikter, er der mindre risiko for, at forældre kan komme til at forværre situationen. Kun 36 % har talt om konflikthåndtering i forældregruppen. - 3
I kan undgå at bruge (ligeså) meget tid på konflikter
Når I forebygger konflikter og samarbejder om at løse dem, der kommer, med elever og forældre vil I som fagprofessionelle også skulle bruge mindre tid på konflikthåndtering.Kilde: Skole og Forældres undersøgelse om konflikter og tema om konflikthåndtering i magasinet Skolebørn
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?
I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet.
TEMA om
Aktiviteter
Hvordan kan I hjælpe forældrene til at arrangere sociale aktiviteter i klassen, der styrker fællesskabet?
tEMA om
Venskaber
Hvordan kan I arbejde med forældrenes rolle i at styrke venskaber og gode relationer i klassen?