Om projekt Fællesskabet
Formålet med projektet er at få alle børn, der lever i økonomisk fattigdom og andre udsatte positioner, med i skolens børnefællesskaber gennem et trygt og ligeværdigt forældresamarbejde.
Hjælp til at styrke fællesskabet
Skole og Forældre har i samarbejde med Egmont udviklet en række redskaber, der kan hjælpe de voksne til at styrke fællesskabet blandt eleverne i indskolingen.
Tips til fire målgrupper
Det er vigtigt, at de voksne omkring eleverne samarbejder, men de har forskellige roller i samarbejdet. Derfor er der udviklet materiale til disse fire målgrupper:
Viden om vigtige temaer
Forældremødespillet og materialet til de forskellige grupper af voksne er delt op i fire temaer, der er vigtige for de voksne at samarbejde om:
- Venskaber
- Sociale arrangementer
- Konflikter
- Samarbejde i forældregruppen
Du kan se mere om de enkelte temaer under målgrupperne i menuen
Forældremødespillet sætter gang i samtalen
Det kan være svært få gang i en god dialog i forældregruppen om de svære og vigtige emner på en måde, hvor alle oplever at blive hørt. Derfor har vi udviklet Forældremødespillet. Her kan forældrene se små filmklip med dilemmaer fra en hverdag for forældre til skolebørn. Forældrene skal i mindre grupper sammen vælge, hvad de mener, at forældre bør gøre i den pågældende situation. Derefter skal de svare på nogle spørgsmål om deres valg og værdier, som digitalt fremvises i plenum i anonym form. Meningen er, at forældrene på baggrund af de forskellige synspunkter og ny viden kan få lavet nogle fælles aftaler, der kan styrke fællesskabet i klassen.
Der er udviklet et spil til hver af de fire temaer.
Spillet er udviklet ved hjælp af forumteater og workshops med forældre, der har fortalt om virkelige oplevelser omkring barrierer, der kan være for forældre og børn i udsatte positioner. Spillet bygger også på viden fra vores datamateriale.
Projektets fundament
Projekt Fællesskabet bygger på et bredt og varieret datamateriale, der både består af kvantitative og kvalitative data.
- Der er gennemført interviews med elever, lærere og forældre på fem skoler i perioden januar-maj 2023. Interviewene har bidraget med konkret og dybdegående viden om forskellige aktørers oplevelse af skole-hjem-samarbejdet og af fællesskabet i skolen.
- Der er gennemført samtaler og holdt møder med medarbejdere fra en række relevante foreninger og organisationer, der arbejder med områder, som relaterer sig til børns trivsel og deltagelse i fællesskaber. Samtalerne har medvirket til at give en forståelse for de komplekse problemstillinger og dilemmaer, der kan være på spil, når ens deltagelsesmuligheder i fællesskaberne udfordres. Organisationerne er: Børns Vilkår, DCUM, Egmontgårdens krisecenter, Foreningen Autisme, Foreningen Baba, Foreningen til støtte for mødre og børn, Inklusionskonsulenter fra Køge kommune og Dragør kommune, Mødrehjælpen, Skolestartsvenner.
- Der er der lavet desk research, hvor forskning og allerede eksisterende undersøgelser er søgt frem via håndsøgninger hos relevante vidensproducenter.
- Analyse af data fra Skole og Forældres Forældrerådgivning. Data fra Forældrerådgivningen omfatter 2501 rådgivningssamtaler fra 2022 og to fokusgrupper med rådgivere fra Forældrerådgivningen.
- Analyse af spørgeundersøgelser blandt skoleforældre.
Projektets følgegruppe
Projektet har i den treårige udviklingsperiode haft en følgegruppe, der bl.a. har bidraget med viden om udfordringer og relevante emner samt sparring på det udviklede materiale. I følgegruppen er:
- Forsker i udsathed hos familier, Anne Marie Willumsen, VIVE
- Sociolog og forfatter med speciale i unge og udsatte områder, Aydin Soei, BABA
- Projektleder, Jimmy Krab, De Anbragtes Vilkår
- Skolelederforeningen, Carina Termansen
- Marianne Kjær, Brug Folkeskolen
- Claus Melcher, KL
- Sekretariatsleder, Trine Ankerstjerne, PLS – Pædagogstuderendes LandsSammenslutning
- Pia Henriksen, DLF
- Marianne Giannini, Børnehaveklasseforeningen
- Jørgen Anker, Egmont