Lærere og pædagoger:
Sådan afholder du et godt forældremøde
Også til forældremøder gælder det om at få alle med i fællesskabet. Her kan du se, hvordan det kan gribes an.
Det siger forældrene om forældremøder
4 grunde til, at forældremøder er vigtige
- 1
Klæder forældrene på
Forældrene kan blive bevidste om, hvorfor det er vigtigt, at alle elever føler sig som en del af fællesskabet, og hvad de som forældre kan gøre for at hjælpe med det.
Læs om, hvad forældrene kan gøre for fællesskabet - 2
Forældre har vigtig viden
Det er en mulighed for at få bragt alle forældrestemmer i spil, så I kan blive opmærksomme på, hvad der kan spænde ben for fællesskabet i jeres klasse og finde ud af, hvad I sammen kan gøre ved det.
Se mere om barrierer for fællesskabet her - 3
Fælles aftaler – fælles fodslag
Forældrene kan få lavet fælles aftaler om, hvordan de sammen kan styrke fællesskabet i klassen. - 4
Samarbejde i forældregruppen
På forældremøderne kan forældrene lære hinanden bedre at kende, og skabe grobund for et godt samarbejde – også når det bliver svært. Det letter også jeres arbejde.
Læs også: Godt samarbejde styrker fællesskabet
Sådan kan I arrangere et godt forældremøde
Forberedelse
1. Inddrag forældrene
Husk, at forældremøder er forældrenes møder, så det er vigtigt, at forældrene oplever dem som relevante. I kan få indblik i, hvad forældrene oplever som relevant ved at inddrage klassens kontaktforældre i forberedelsen til det kommende forældremøde. Hvad mener de er vigtigt at drøfte, og hvordan skal I gøre det? I kan også skrive ud til hele forældregruppen på Aula og opfordre dem til at henvende sig til jer eller kontaktforældrene, hvis der er noget, de gerne vil drøfte på et forældremøde. Også selvom forældrene ikke byder ind med noget i denne omgang, sætter de fleste pris på at blive spurgt, og I viser, at I er åbne for at samarbejde.
2. Tag de vigtige temaer op
Fortæl også kontaktforældre og forældre, hvad I som lærere og pædagoger mener er vigtigt at få på dagsordenen. Vær tydelig omkring mødets hvad (indhold), og hvorfor du finder det relevant og dernæst hvordan I skal bruge det fremadrettet i samarbejdet om klassen.
Et vigtigt tema kunne være fællesskabet i klassen. Med Forældremødespillet kan I let få talt om de vigtige temaer ved hjælp af små film fra forældrenes skolehverdag, som sætter forskellige perspektiver og dilemmaer i spil.
Se mere om 4 forskellige temaer, der er vigtige at tage op med forældrene:
– Sociale arrangementer
– Venskaber
– Konflikter
– Forældresamarbejde
3. Inddrag elevernes perspektiv
Tag temaet, der er på dagsordenen på forældremødet op med eleverne i klassen. Særligt når det kommer til emner omkring venskaber og fællesskabet i klassen, giver det mening at inddrage børnenes holdninger og oplevelser. Det kan I fx gøre ved at afholde et klassemøde med eleverne, der både virker positivt på børnefællesskabet samtidig med, at elevernes perspektiver kan få forældrene til at lave bedre aftaler på forældremødet.
Se hvordan du afholder et klassemøde her
4. Imødekom forældres udfordringer med at deltage
Der kan være forskellige årsager til, at forældre ikke møder op til forældremøder. Spørg nysgerrigt ind til, hvilke udfordringer, der kan være og forsøg at imødekomme dem. Flere forældre i Skole og Forældres undersøgelse fortæller fx om udfordringer med tidspunktet for møderne, fordi det falder sammen med børnenes spise- og puttetider eller med egne arbejdstider. Nogle møder kræver også børnepasning, hvis ikke man er to forældre. Overvej, om det giver mening at holde forældremøder på skiftende tidspunkter, fx kunne morgentimerne være en mulighed indimellem. Eller tænk mad og pasning ind i forbindelse med mødet. Kan man fx slutte med fællesspisning og samarbejde med pædagogerne om aktiviteter for børn, imens der er møde?
5. Lav en dagsorden med god tid til samtale
Lav en dagsorden for mødet, gerne i samarbejde med kontaktforældrene. Det er vigtigt for at give forældrene mulighed for at forberede sig. Hvis I sætter fællesskabet i klassen på dagsordenen kan det fx være relevant at sende forældrene et link til denne side:
Forældres betydning for fællesskabet
Sørg for at sætte god tid af til, at forældrene kan tale sammen om det emne, der er på dagsordenen. Det bidrager både til, at forældrene lærer hinanden bedre at kende og er et vigtigt grundlag for at skabe forståelse i forældregruppen for forskellige perspektiver og situationer. Gode og trygge samtaler bidrager positivt til samarbejdet, især hvis og når det bliver svært.
Samtaler i mindre grupper er den del af Forældremødespillet, men selvom du vælger at sætte noget andet på dagsordenen, er det en god ide på forhånd at lave små samtalegrupper med 2-3 personer, hvor forældrene får mulighed for at tale sammen om det pågældende emne. Vær opmærksom på, at det kan være sårbart for nogen at blive sat i en gruppe, så overvej hvordan du sammensætter grupperne, og tag særligt hensyn, hvis der er nogen, som ikke taler dansk.
Sådan kan en dagsorden se ud
1. Velkommen og præsentation af lærerteam og dagsorden (10 min)
2. Opvarmningsøvelse (5 min)
3. En dag i 1.a (5 min)
4. Dette er en udfordring lige nu – og sådan øver vi (10 min)
5. Introduktion til dagens tema (15 min):
– Kort oplæg fra klassens lærer og pædagog
– Det siger jeres børn (input fra klassemødet)
6. Spil tema fra Forældremødespillet om fx arrangementer, venskaber, konflikter eller samarbejde (45 min)
7. Opsamling: Hvad er der blevet talt om i grupperne? Kan vi lave fælles aftaler, der kan styrke fællesskabet? Det føres til referat (15 min)
9. Evt. (10min)
Under mødet
Velkomst
– Byd velkommen og præsentér dagsorden. Forklar helt overordnet; hvad der skal tales om, hvorfor det er relevant og hvordan det skal bruges.
– Spørg ud i forældregruppen, hvem der tager referat og tager ansvar for at sende det ud til forældregruppen efter mødet (eventuelt via dig).
– Hvis der er kommet nye forældre til siden sidst, så byd dem velkommen, bed dem fortælle lidt om sig selv og tag en runde i klassen, hvor forældrene siger, hvad de hedder og, hvem de er forældre til.
Start mødet med en isbryder
Sæt gang i en lille leg eller øvelse, der kan få forældrene til at tale med nogle, de ikke normalt taler så meget med, og måske få et lille grin sammen. Det kan skabe en god stemning, der holder resten af mødet.
Se eksempler på isbrydere her
Bring din viden og erfaring i spil
Hav gerne forberedt et lille oplæg, hvor I fortæller om jeres egen viden og erfaringer med det emne, der er på dagsordenen. Det kan være viden om, hvordan forældre kan styrke fællesskabet eller jeres egne erfaringer med fx legegrupper, fødselsdage, legeaftaler mv. De fleste forældre sætter pris på, at kunne læne sig opad de fagprofessionelles viden.
Det kan også være, at jeres skolebestyrelse har lavet anbefalinger, principper eller værdiregelsæt, der er relevant for forældrene at kende til.
Led mødet med stok og åbne ører
Vær tydelig om, at det er vigtigt, at alle forældres erfaringer og holdninger kommer til udtryk på mødet – fx når de taler sammen i mindre grupper, og I efterfølgende følger op i plenum. Det kan være en svær opgave at styre mødet. På den ene side, skal du hjælpe forældrene til at komme til orde, men også søge for, at mødet ikke løber af sporet eller nogle forældre kommer til at fylde for meget. Hvis samtalen bevæger sig væk fra dagsordenen, så vurdér om det er relevant at tale om, eller I må skære igennem og vende tilbage til dagsordenen. Hvis emnet er vigtigt for forældrene, men der ikke er tilstrækkelig tid til at tale om det på dette møde, så overvej i fællesskab med forældrene, om I skal afholde et ekstra forældremøde på et senere tidspunkt, hvor der bliver sat tid af til det pågældende emne.
Efter mødet
Send referat ud til forældregruppen
Det er vigtigt, at referatet er let at finde – måske du endda også har printet referatet ud og givet det med hjem i skoletasken. Husk på, at ikke alle forældre navigerer lige godt på Aula.
Kontakt forældre, der ikke kom
Du kan evt. til en start forhøre dig hos dine kontaktforældre om de har kontakt til familien eller vil kontakte dem. Ring også gerne selv til dem, hvis du vurderer, at det giver mening. Formålet er at få bragt de vigtigste oplysninger fra forældremødet videre, men også være nysgerrig på om der er særlige årsager til, at familien ikke kom, som I kan gøre noget ved. Bare en kort telefonsamtale kan skabe kontakt til familien og måske give indsigt i en sårbar familiesituation eller andet, som er vigtig viden for jeres samarbejde.
Send evt. en evaluering af mødet ud til forældrene
Hvad fik de ud af mødet? Hvilke ønsker har de til kommende møder? Formålet er at få indblik i den forældregruppe du samarbejder med, samt hvordan forældremødet kan forbedres og justeres.
Følg op på aftalerne fra forældremødet
Det kan der være mange forskellige metoder til, men vigtigst af alt behøver det ikke være så omfattende. Man kan aftale med sine kontaktforældre at tale sammen en gang i kvartalet for at drøfte, hvordan det går med klassens aftaler fx om at få alle børn inkluderet i fællesskabet i klassen, og hvordan det går med forældrefællesskabet. Man kan også selv lave nogle spørgsmål til sin forældregruppe, hvis man vil vide mere specifikt, hvad der rører sig.
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?
I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet. Tip dit barns lærer eller kontaktforældrene i klassen om spillet. Så er I allerede godt i gang.
TEMA om
Aktiviteter
Hvordan kan I hjælpe forældrene til at arrangere sociale aktiviteter i klassen, der styrker fællesskabet?
tEMA om
Venskaber
Hvordan kan I arbejde med forældrenes rolle i at styrke venskaber og gode relationer i klassen?