Lærere og pædagoger:
Inddrag eleverne med et klassemøde
Klassemødet er et pædagogisk værktøj, der kan bruges til at inddrage eleverne i det tema, der er på dagsordenen til næste forældremøde. Når I tager elevernes perspektiver med til forældrene, er der større chance for at lykkes med at skabe gode børnefællesskaber. Se hvordan I afholder et klassemøde trin for trin her.
7 trin:
Sådan afholder I et klassemøde
1. Lad eleverne sætte stolene i rundkreds
Elevernes samarbejde med at etablere rundkredsen er i sig selv en vigtig del af klassemødet, fordi arbejdet gøres i fællesskab. Det gør en positiv forskel, når I som lærere/pædagoger italesætter den gode fællesindsats for eleverne. Det fremmer følelsen af at være sammen om noget.
2. Indled mødet
Når alle eleverne sidder i rundkredsen, indleder I med en symbolsk handling, der sætter klassemødet i gang. Fx klapper alle i rundkredsen på skift først på deres højre og så venstre lår (og gerne i samme takt), indtil klappene er nået hele vejen rundt i rundkredsen. Så er klassemødet i gang.
3. Fortæl om formålet
Sørg for, at eleverne forstår formålet med mødet. Hvis det kommende forældremøde fx handler om sociale arrangementer, kan I sige:
”Jeres forældre skal i aften tale om, hvilke sjove og hyggelige aktiviteter, I kan lave sammen i klassen efter skoletid. Og de vil meget gerne høre, hvad I synes er sjovt at lave sammen som klasse.”
4. Sæt en ramme
Det er vigtigt at få kridtet banen op fra start. Hvad kan eleverne få indflydelse på, og hvad kan de ikke? Hvis emnet er sociale arrangementer, så fortæl, at formålet de de sociale arrangementer er at styrke klassefællesskabet. Derfor skal alle kunne deltage – også selvom de ikke har så mange penge, ikke har bil eller har en travl hverdag. Derfor skal elevernes forslag ikke koste penge, være i nærområdet og ikke kræve alt for meget at arrangere for forældrene. Tivoli eller ture i legeland falder altså uden for rammen.
5. Lav en kort fælles brainstorm
Lad eleverne byde ind med forslag til, hvad der kan være sjovt at lave. For mange elever i indskolingen kan det være abstrakt at gå til temaet. Derfor kan du med fordel hjælpe eleverne i gang ved at spørge:
”Hvad gør det sjovt, når I holder fødselsdag? Hvad synes I er en god legeaftale?”
Skriv elevernes forslag op på tavlen. Brainstormen bør ikke vare længere end fem minutter, men den er en vigtig støtte for de elever, der har svært ved at finde på idéer.
6. Klasserunde og begrundelser
Efter brainstormen får eleverne på skift ordet i rundkredsen. Som mødeleder styrer du samtalen og sikrer, at alle eleverne får taletid. Inden runden går i gang, er det vigtigt, at du opridser principperne for den demokratiske samtale (se herunder). På den måde skaber du et trygt rum, hvor alle stemmer i klassen kan komme til udtryk.
Eleverne kan nævne de forslag, der allerede står på tavlen, eller selv finde på nye forslag. Bed eleverne om at fremhæve ét forslag, som de særligt godt kan lide, og lad dem begrunde deres valg. Notér i stikordsform, hvad eleverne siger, så I kan fremlægge det på forældremødet.
I kan også vælge at lade eleverne udtrykke deres idéer eller input ved at tegne, lave videoer plancher eller noget helt tredje. Det kan være en god måde at udtrykke sine holdninger på andre måder og kan også være sjovt at fremlægge på forældremødet.
7. Afslut mødet med en leg
I indskolingen er det en god idé at afslutte klassemødet med en leg eller aktiviteter, der samler klassen, fx Blinkemorder, Frugtsalat eller Hviskeleg.
4 principper for
“Den demokratiske samtale”
- 1
Vi skiftes til at have ordet og afbryder ikke hinanden.
- 2
Vi taler på en rolig og ikke-aggressiv måde.
- 3
Vi lytter opmærksomt til den, der har ordet.
- 4
De bedste løsninger finder vi i fællesskab.
Klassemødet er en form for videreudvikling af ’Klassens time’. Klassemødet, der benyttes i denne sammenhæng, tager udgangspunkt i materialet ’Det Fællesskabende Klassemøde’, som er skabt ud af praksiserfaringer og konceptualiseret af inklusionsvejleder, Jonas Worm Simming, og elevrådskontaktlærer, Martin Horowitz. Det består af fem klassemødetilgange, heriblandt det inddragende klassemøde, som ligger til grund for dette materiales inddragelsesprocesser.
TEMA om
Aktiviteter
Hvordan kan I hjælpe forældrene til at arrangere sociale aktiviteter i klassen, der styrker fællesskabet?
tEMA om
Venskaber
Hvordan kan I arbejde med forældrenes rolle i at styrke venskaber og gode relationer i klassen?