Lærere og pædagoger:
Sæt rammer for sociale arrangementer
Det er en god idé at opfordre forældrene til at arrangere fælles aktiviteter for børnene i klassen uden for skoletid. Men det er vigtigt at få lavet nogle gode aftaler om arrangementerne, så forældrene ikke kommer til at udelukke nogen børn eller forældre.
7 skridt:
Sådan kan I starte dialogen om sociale arrangementer
1. Tal med klassens kontaktforældre
Hiv fat i kontaktforældrene, når I skal til at planlægge det kommende forældremøde. Foreslå dem, at I taler om sociale arrangementer med henblik på at få lavet nogle fælles aftaler, der kan styrke fællesskabet i klassen. Hør hvad de har af ønsker og input til dette og del nedenstående forslag til fremgangsmåde med dem. Send dem også gerne denne artikel til kontaktforældre:
Sørg for, at fælles aktiviteter er for alle
2. Brug Forældremødespillet
Det kan være en udfordring at sikre, at alle forældres stemmer kommer i spil på en tryg og ligeværdig måde på forældremødet. Forældremødespillet kan hjælpe dig med at få gang i dialogen og støtte forældrene til at få lavet nogle gode aftaler, der styrker fællesskabet – oven i købet på en sjov måde.
Find Forældremødespillet her – vælg tema om sociale arrangementer
3. Skriv til forældrene inden forældremødet
Send sammen med kontaktforældrene en dagsorden ud forud for forældremødet, hvor der står, at I skal tale om sociale arrangementer i klassen ved hjælp af Forældremødespillet. I kan tilføje link til denne artikel, hvor forældrene (og I selv) kan læse mere:
Fælles aktiviteter skal være for alle
4. Inddrag eleverne og tag deres perspektiver med
Det er altid en fordel at inddrage eleverne i de ting, der vedrører deres liv og hverdag – også hvilke sociale arrangementer, der skal være for dem, og hvordan de skal være. Selvfølgelig inden for de rammer, som I voksne sætter, så I sikrer, at alle kan være med. Forældrene vil sandsynligvis også være nysgerrige på, hvad deres børn har sagt om emnet og tage deres pointer med ind i samtalerne på forældremødet.
Læs mere om, hvordan du kan inddrage eleverne
5. Under forældremødet: Støt sårbare forældre
For forældre kan det være svært og sårbart at sige fra overfor sociale arrangementer som fx en lejrtur for klassen eller en tur i legeland, hvis man mangler overskud eller penge til at deltage. Der kan også være andre barrierer for, at børn og forældre i klassen kan være med på lige vilkår. Vær ekstra opmærksom på disse forældre og støt dem i at få ordet, hvis de vil. Italesæt gerne de barrierer, der kan være uden at nævne konkrete børn eller forældre i klassen. Man kan sige, at I som professionelle skal have ”forskelligbrillerne” på og hjælpe forældregruppen til at få øjnene op for de forskellige perspektiver.
Læs mere om barrierer for at være en del af fællesskabet
6. Referat efter forældremødet
Sørg for, at enten I selv eller en af kontaktforældrene får skrevet et referat fra forældremødet, hvor der også står, hvilke aftaler I fik lavet om sociale arrangementer. Det kan påminde forældrene om dem og er vigtig information til de forældre, der ikke var med til mødet. Inddrag også gerne dette link til forældrene med gode råd:
Fælles aktiviteter skal være for alle
7. Følg løbende op på, hvordan det går
Tag gerne sociale arrangementer op på årets første forældremøder de kommende år: Hvordan går det med at få alle med? Skal der ændringer til? Hvem står for arrangementer dette år? Sørg også for, at nye forældre i klassen får besked om, hvilke fælles aftaler I har i klassen, og hvilke sociale arrangementer, der er på vej. Det kan være en opgave for kontaktforældrene (eller andre forældre) at sørge for at byde nye forældre velkommen, men sørg gerne for, at nogen tager sig af denne opgave.
Derfor er det vigtigt
- 1
Det styrker fællesskabet
9 ud af 10 forældre oplever, at sociale arrangementer udenfor skoletiden styrker fællesskabet i klassen, viser en undersøgelse fra Skole og Forældre. - 2
Nogle børn og forældre bliver udelukkede
Hver fjerde forælder oplever, at der er barrierer for, at deres barn kan deltage i fælles arrangementer. Børn og forældre kan blive udelukket fra at deltage i fælles aktiviteter, hvis de fx er for dyre, for mange eller for svære at deltage i. På den måde kan (lidt for) engagerede forældre komme til at skade fællesskabet for alle klassens børn i stedet for at styrke det. - 3
Det er en hjælp til jer
Et godt fællesskab i klassen styrker elevernes trivsel og læring, så hvis forældrenes indsats styrker fællesskabet, bliver jeres arbejde lettere.
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?
I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet.
TEMA om
Aktiviteter
Hvordan kan I hjælpe forældrene til at arrangere sociale aktiviteter i klassen, der styrker fællesskabet?
tEMA om
Venskaber
Hvordan kan I arbejde med forældrenes rolle i at styrke venskaber og gode relationer i klassen?