Kontaktforældres ansvar for sociale aktiviteter
9 ud af 10 forældre oplever, at fælles arrangementer i klassen styrker fællesskabet. Som kontaktforælder har du et ekstra ansvar for, at alle føler sig velkomne. Se her, hvad du kan gøre.
Forældre om fælles aktiviteter
7 råd til kontaktforældre om sociale arrangementer
1. Tag sociale arrangementer op på et forældremøde
Kontaktforældre skal gerne være med til at planlægge forældremøder i klassen. Her kan du sætte sociale arrangementer på dagsordenen. I kan fx bruge ‘Forældremødespillet’ til at få gang i en dog dialog om holdninger og dilemmaer, så I kan få lavet nogle gode aftaler i klassen.
FIND SPILLET HER
2. Fortæl forældrene, hvorfor det er vigtigt
Det kan virke uoverskueligt for nogle at skulle arrangere og deltage i fælles aktiviteter i en travl hverdag. Fortæl de andre forældre (fx på forældremødet), at det ikke handler om “jo mere, jo bedre”. I kan sagtens nøjes med arrangementer, der er lette at deltage i for alle. Til gengæld kan gode fælles aktiviteter give børnene (og forældrene) fælles oplevelser, der kan være med til at styrke fællesskabet og trivslen i klassen. Og det kommer alles børn til gode.
Læs mere om fordele og udfordringer ved sociale arrangementer
3. Tag ansvar for rammerne
Som kontaktforælder har du et ekstra ansvar for, at arrangementer er for alle og så mange som muligt kommer med. Fortæl fx de andre forældre, at arrangementer kan komme til at udelukke nogle familier, hvis der er for mange, de er for dyre, kræver for meget eller er svære at være i for nogle børn eller forældre. Hvis dette sker, kan I komme til at skade fællesskabet i klassen i stedet for at styrke det. Inden eller efter forældremødet, kan du evt. sende de andre forældre et link til denne side, hvor der er gode råd til at afholde arrangementer for alle.
Tip også gerne forældrene om Forældrefiduser, hvor der er masser af “opskrifter” på sjove arrangementer, hvor alle kan være med
4. Find ud af, hvem der står for arrangementerne
Som kontaktforælder behøver du ikke selv at arrangere fælles aktiviteter, men tag gerne initiativ til en snak om, hvem der gør det og hvordan. Her er idéer til, hvordan I kan gøre det:
Aktivitetsgrupper
Fællesfødselsdage
5. Undersøg, hvorfor nogle familier ikke kommer
I mange klasser er det de samme familier, der kommer til fælles aktiviteter – og de samme, der ikke gør. Vær nysgerrig og spørg ind til årsagen til, at nogle ikke kommer. Er der praktiske årsager eller særlige udfordringer, der gør, at de har svært ved at deltage? Oplever de, at det er svært at blive en del af fællesskabet? Hvis man ikke spørger, får man ikke svar. Men husk at spørge nysgerrigt og respektfuldt. Løftede pegefingre eller dårlig samvittighed giver sjældent folk lyst til at komme.
Her kan I læse lidt om, hvilke barrierer, der kan være
6. Gå foran for at alle føler sig velkomne
Til arrangementer og møder er det altid lettest at tale med de forældre, man kender i forvejen. Men det kan også betyde, at det kan være svært for nogle forældre at føle sig som en del af fællesskabet, hvis “alle andre” taler sammen i små grupper, der kan fremstå som lukkede. Og vi ved, at kulturen i forældregruppen smitter af på børnegruppen. Som kontaktforældre kan I gå foran og sætte jer ved de forældre, der ser ud til ikke at have andre at tale med, eller som I ved er lidt uden for. Det er også en god idé, at arrangørerne tænker dette ind fra start ved fx at lade forældrene sætte sig på deres børns pladser i klassen eller uddele farvekort, så alle dem med røde kort skal sidde sammen eller lign. I kan også sørge for små kort med spørgsmål, forældrene kan stille hinanden eller sætte gang i en leg.
Få inspiration her: Lege der bringer sammen
7. Tal med skolebestyrelsen om fælles retningslinjer
Nogle skoler har fælles retningslinjer for sociale arrangementer, hvor der fx er anbefalinger til hvordan der kan arrangeres fælles aktiviteter, hvor alle har mulighed for at deltage. Nogle oplever det som en fordel, at det er skolen, der anbefaler en konkret model, så forældrene ikke behøver, at diskutere dette i alle klasserne. I kan eventuelt foreslå jeres skolebestyrelse at lave sådanne retningslinjer, hvis de ikke allerede har det. De kan få inspiration i Fællesskabets guides til skolebestyrelsen.
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?
I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet. Tip dit barns lærer eller kontaktforældrene i klassen om spillet. Så er I allerede godt i gang.
FIND SPILLET HER
råd om
Aktiviteter
Hvad kan kontaktforældre gøre for, at sociale arrangementer i klassen styrker fællesskabet?
råd om
Venskaber
Hvordan kan kontaktforældre være med til at styrke venskaber og gode relationer i klassen?