Lærere og pædagogers arbejde med fællesskaber

Som lærer og pædagog i skolen står du ofte i et dilemma, hvor du både skal tage hensyn til individuelle behov og klassens fællesskab. Derfor er der brug for at skabe den forståelse hos forældrene, der tager hensyn til de dilemmaer, der kan komme i fællesskabet, og hvordan de kan løses på en god måde. Kvaliteten af forældrenes fællesskab har nemlig afgørende betydning for børnenes fællesskab. Forældrene kan blive en medspiller i at styrke fællesskabet i klassen, men det kræver, at du som den fagprofessionelle skaber muligheden for samtaler, så I sammen kan arbejde mere målrettet om at få alle børn med i fællesskabet.

Dit barn trives, når alle børn trives

Hvad er lærerens og pædagogens ansvar og rolle?

Som lærer og pædagog er jeres opgave at sætte retning for skole-hjem-samarbejdet og samtidig tydeligøre for forældregruppen hvad deres rolle er som skoleforældre ift. hele børnegruppen. I rammesætter samarbejdet og kridter (samarbejds)banen op. Her er det vigtigt, at I bruger tid på at tydeliggøre overfor forældregruppen, at det kræver en fælles indsats at få alle børnene med og deres barn trives, når alle børn trives.

Det er også vigtigt at forventningsafstemme og italesætte hvad de kan forvente fra dig i samarbejdet og hvad du forventer af dem. Her er det godt med eksempler, så det bliver så konkret som muligt og du lykkedes med at få budskabet frem til alle de forskellige forældretyper du har i klassen. Det kan spænde bredt.

I kan som skolens fagprofessionelle være tydelige på, hvad det er for nogle værdier, som I gerne vil arbejde efter, når det gælder klassens fællesskaber, så det står tydeligt for alle forældrene, hvad de skal være opmærksomme på når de ønsker at bidrage til gode børnefællesskaber.

Der vil være nogen forældre som viser et stort engagement og andre har måske ikke overskuddet til at bidrage på samme måde. Det gælder om at klæde dem på som rigtig gerne vil, så de husker på de vigtige ting, når de går i gang med planlægningen.

Det handler også om at skabe fokus omkring, de barriere der kan være for børn og forældre i udsatte positioner, i forhold til at deltagelsesmuligheder. Den viden er baseret på jeres erfaring. Vær tydelig med det som I ved virker positivt ind i børnefælleskabet, så flere børn får mulighed for at være med i fællesskaberne i og udenfor skolen.

Hvad kan I gøre?

  1. Hav blik for de forskellige forældretyper der er i forældregruppen og inddrag alle – så får vi nemlig også alle børnene med. Alle skal føle sig trygge i at give udtryk for deres mening. Brug Forældremødespillet til jeres forældremøde hvor forældre anonymt kan give deres mening til kende. Det er sjovt og vi får alle forældrestemmer med!
  2. Sørg for at inddrage elevperspektivet, når der laves aftaler til forældremødet – Læs mere om hvordan du laver aktiviteter og skaber Elevinddragelse. Det virker også positivt ind i børnefællesskabet!
  3. Inddrag kontaktforældrene indledningsvist op til forældremøderne – Læs og søg inspiration til hvordan du planlægger forældremøder i indskolingen her.
  4. Bring din egen faglige erfaring i spil, når der skal tages beslutninger om; legegrupper, legeaftaler, sociale arrangementer, konflikthåndtering mm. Forældrene vil gerne læne sig ind i din faglighed, så deres beslutninger kommer børnefællesskabet til gavn og spiller sammen med dit arbejde i skolen.

Tips og tricks til Forældremødespillet

I Forældremødespillet er alle anonyme og forældre kan på den måde føle sig trygge i at give deres mening til kende. Du tilbyder de forældre som normalt ikke siger så meget at få deres stemme hørt og indirekte komme mere på banen.

Spillet lægger op til en mere ærlig og nuanceret dialog til forældremødet, da samtaler vil være med udgangspunkt i det som er blevet stemt anonymt. Det vil gøre det lettere at få italesat nogle tabubelagte emner og få lavet nogle aftaler for klassen, som har til formål at inkludere hele børnegruppen.

Vi præsenterer viden om de fire tematikker og hvordan det giver mening at arbejde med hver af disse for at støtte fællesskabet i skolen. Hvis du vil vide mere kan du læse yderligere om vores undersøgelser i projekt Fællesskabet i vores Analysenotat.

Her præsenteres de fire tematikker helt kort, som du kan inspireres af evt. inden du skal spille spillet til et forældremøde

“Sociale arrangementer” Tema 1

Inden de spiller; kan du sige, at du er nysgerrig på deres holdninger og ståsteder ift. klassens sociale arrangementer. Derudover ønsker du, at de får mulighed for at give deres mening til kende i nogle lidt mindre grupper og forhåbentlig få gang i nogle snakke om det som kan vise sig at være udfordrende.

Sociale arrangementer kan fylde meget til et forældremøde i indskolingen og det kan være en udfordring at sikre, at alle forældres stemmer kommer i spil på en tryg og ligeværdig måde, når der skal laves aftaler for klassens sociale aktiviteter. Når der laves aftaler omkring klassens sociale arrangementer, er det med formål om, at ville styrke fællesskabet i klassen og det kræver, at forældregruppen kan have en ærlig og ligeværdig samtale om hvad der er muligt, så vi undgår at ekskludere nogen børn.

Når sådan en samtale mellem forældrene faciliteres, skal vi som professionelle huske at have ”forskelligbrillerne” på og hjælpe forældrene ved at give dem mere viden om deres forskellige udgangspunkter.

Det kan være ekstremt sårbart at sige fra overfor sociale arrangementer som fx en weekend lejrtur for klassen pga. manglende overskud eller penge til at deltage. Særligt aftaler omkring børnefødselsdage kan også fylde. Det kan være svært at tale åbent om familiens budget eller manglende overskud til at holde børnefødselsdag for sit eget barn. Uanset årsagen kan det for en del forældre være svært at og give sin mening til kende på forældremøder – især når det handler om noget som er svært og vores børn. Spillet hjælper forældregruppen til at få en mere nuanceret samtale i gang og på baggrund få mere viden om hinandens forskellige ståsteder og livssituationer løsner op for tabubelagte emner i forældreskabet og livet som skoleforældre.

“Venskaber” Tema 2

Inden de spiller; kan du sige at venskaber fylder meget hos børnene og oplevelsen af samhørighed, er det allervigtigste for børnenes oplevelse af skoledagen, og forskningen viser at konsekvenserne ved ikke at være en del af fællesskabet, er store.

Derfor er det vigtigt, at forældrene understøtter relationerne børnene i mellem f.eks. gennem fælles aftaler om, hvordan man som forældregruppe samarbejder om at få alle børn med ind i fællesskabet. Det er ikke one-sixe fits all, men vi skal her i vores klasse finde frem til en måde som fungerer for vores børn og forældre.

Alle børn har brug for at føle sig som en del af noget fælles og en gang imellem blive inviteret med hjem til legeaftaler, men det med venskaber er ikke lige nemt for alle børn. Det kan for nogen forældre være overskueligt og nemt at få klassekammerater på besøg, mens det for andre forældre føles uoverskueligt og svært.

Men lige vigtigt at det for alle skolebørn at de oplever at have venner i skolen og være en del af klassens fællesskab. Forældregruppen og deres tilgang til legeaftaler og legegrupper spiller en stor rolle. Ikke om hvor ofte og i hvilken udstrækning, men snakken om det fælles ansvar i forældregruppen og fælles fodslag omkring ønsket om at alle børnene oplever at have venner. Men det sociale behov varierer også hos børn.

For nogen børn kan udfordringen ligge i at de ikke kan overskue en legeaftalen eller at deltage i legegruppen, og det individuelle behov skal også kunne rummes i fællesskabet. Det kræver at vi tør tage en snak om det. Italesættelsen af børnenes forskellige behov og forældrenes forskellige betingelser er vigtig, så vi bliver opmærksomme på, at der ofte ikke ligger en uvilje bag, men at der kan være flere årsager på spil og taler om hvordan samarbejdet i forældregruppen kan hjælpe.

“Konflikter” Tema 3

Inden de spiller; kan du sige at forældres måde at hjælpe børnene på smitter af på fællesskaber i klassen og du er nysgerrig på at vide mere om deres erfaringer med at uenigheder og konflikter i børnegruppen – og sammen blive klogere på, hvordan de kan samarbejde om løsninger, der kan understøtte børnene og fællesskabet generelt også når de har konflikter.

Forældre betegnes som ’den usynlige klassekammerat’ og påvirker klassens fællesskab og forståelser af hinanden. Det sker fx gennem den måde, forældre taler om skolen, lærerne, klassens børn og de andre forældre. Børn tager nemlig det de hører derhjemme med i skole og forældre kan derfor på forskellige vis hjælpe eller forværre de konflikter i skolen, som børn naturligvis støder på i løbet af deres skolegang.

Det er ikke nemt at lytte til forskellige konfliktsituationer, som ens barn er involveret i, og det kan være svært at bevare roen især når ens barn er ked af det. Men forældre kan faktisk gøre ondt værre når de blander sig, hvis forældregruppen ikke præventivt har talt sammen om hvad de skal gøre, når det bliver svært. Forældregruppen skal få aftalt hvordan de bedst muligt hjælper børnene, når de kommer i konflikt med hinanden, så de hjælper børnene bedst muligt. Forældres rolle er at lytte og hjælpe så godt de nu kan – men hvordan gør man det bedst muligt uden at blande sig for meget?

Spillet hjælper især med mentaliserings processen og skaber en ramme hvor forældre kan tale sammen om hvordan de skal agerer, når børnene kommer i konflikt med hinanden, hvis det kræver at forældrene gør noget aktivt.

“Kommunikation og samarbejde” Tema 4

Inden de spiller; kan du fortælle at forældres måde at samarbejde på og kommunikere på smitter direkte af på børnene. Når børnene oplever den gode tone blandt forældrene i gruppen, så vil det sive ned i børnefællesskabet. Derfor skal vi bruge tid på at tale om hvordan vi ønsker vores samarbejde, så vi på den måde sigter mod at være de gode forbilleder for vores børn – også når vi er oplever uenigheder.

Når mange forskellige forældre skal samarbejde omkring en klasse, er det vigtigt, at man bruger noget tid på at rammesætte forventninger til samarbejdet og ikke mindst omkring, hvordan samarbejdet skal forløbe – også når det bliver svært. Til forskel fra temaet ”konflikter” som handler om konflikter børnene i mellem, så handler dette tema om, hvordan man kan arbejde med forældregruppen om konflikter indbyrdes mellem forældrene.

Der kan let opstå misforståelser i forældregruppen, som kan lede til konflikter mellem forældrene, når kommunikationen omkring hændelser i skolen foregår skriftligt. Misforståelserne og konflikterne mellem forældrene opstår ofte, når kommunikationen foregår skriftligt, og når forældrene ikke på forhånd har aftalte spilleregler for, hvordan de sammen med skolen taler om udfordringerne. Når kommunikation og samarbejde mellem forældrene ikke spiller, smitter det af på børnene og fællesskabet, derfor er det vigtigt at skolen rammesætter en dialog blandt forældrene omkring hvordan de ønsker at samarbejde og kommunikere fremadrettet.