Om projektet

Skole og Forældre, der er landsorganisation for skolebestyrelser og forældre til børn i folkeskolen, har med støtte fra Egmont, udviklet Fællesskabet. Projektets mål er at få alle børn, der lever i økonomisk fattigdom og andre udsatte positioner, med i skolens børnefællesskaberne gennem et trygt og ligeværdigt forældresamarbejde. For konsekvenserne er store både på den korte og lange bane for børn, der står udenfor. Projektet har et særligt fokus på, hvordan skolebestyrelser, skolens fagprofessionelle og forældrene kan understøtte, at der er deltagelsesmuligheder for flere i fællesskabet.

Projektets fundament

Fællesskabet bygger på et bredt og varieret datamateriale, der både består af kvantitative og

kvalitative data. Der er gennemført interviews med elever, lærere og forældre på fem skoler i perioden januar-maj 2023. Interviewene har bidraget med konkret og dybdegående viden om forskellige aktørers oplevelse af skole-hjem-samarbejdet og af fællesskabet i skolen.

Der er gennemført samtaler og holdt møder med medarbejdere fra en række relevante foreninger og organisationer, der arbejder med områder, som relaterer sig til børns trivsel og deltagelse i fællesskaber. Samtalerne har medvirket til at give en forståelse for de komplekse problemstillinger og dilemmaer, der kan være på spil, når ens deltagelsesmuligheder i fællesskaberne udfordres. Organisationerne er: Børns Vilkår, DCUM, Egmontgårdens krisecenter, Foreningen Autisme, Foreningen Baba, Foreningen til støtte for mødre og børn, Inklusionskonsulenter fra Køge kommune og Dragør kommune, Mødrehjælpen, Skolestartsvenner.

Derudover er der lavet desk research, hvor forskning og allerede eksisterende undersøgelser er søgt frem via håndsøgninger hos relevante vidensproducenter.

Der er gennemført en analyse af data fra Skole og Forældres Forældrerådgivning. Data fra Forældrerådgivningen omfatter 2501 rådgivningssamtaler fra 2022 og to fokusgrupper med rådgivere fra Forældrerådgivningen. Der er også gennemført flere spørgeskemaundersøgelser blandt forældre, som er modtagere af magasinet Skolebørns nyhedsbrev. Undersøgelserne er geografisk repræsentative.

Udvikling af forældremødespillet

Der er udviklet et digitalt spil, der kan spilles på forældremødet. Forældremødespillet tager udgangspunkt i en af de fire tematikker; sociale arrangementer, konflikter, kommunikation og samarbejde og legegrupper. Alle tematikker betyder noget for forældre og børn i udsatte positioner, hvilket stod tydeligt frem efter projektets researchfase. I spillet ser forældrene nogle små film, hvor der præsenteres et dilemma indenfor den valgte tematik. Forældrene skal diskutere dilemmaet og sammen finde ud af, hvad de vil gøre i den konkrete situation. Afslutningsvis skal de hver især vælge de ting, der er vigtige for dem, og telefonen med spillet sendes rundt, så alle har mulighed for at svare. Når grupperne samles igen, kommer deres svar op i diagrammer og danner udgangspunkt for de fælles aftaler, der nu skal træffes.

Spillet er udviklet på baggrund af workshops med forældre, der har fortalt om virkelige oplevelser inden for de fire tematikker, og selve filmene tager udgangspunkt i de barriere, som forældre og børn i udsatte positioner oplever. På den måde bliver tabubelagte emner tydelige, uden forældre på mødet skal italesætte dem, og alle forældres stemmer har mulighed for at blive hørt via afstemningerne i spillet.

Projekts følgegruppe

Projektet har i den treårige udviklingsperiode haft en følgegruppe, der bl.a. har bidraget med viden om udfordringer og relevante emner samt sparring på det udviklede materiale. I følgegruppen er:

Forsker i udsathed hos familier, Anne Marie Willumsen, VIVE

Sociolog og forfatter med speciale i unge og udsatte områder, Aydin Soei, BABA

Projektleder, Jimmy Krab, De Anbragtes Vilkår

Skolelederforeningen, Carina Termansen

Marianne Kjær, Brug Folkeskolen

Claus Melcher, KL

Sekretariatsleder, Trine Ankerstjerne, PLS – Pædagogstuderendes LandsSammenslutning

Pia Henriksen, DLF

Marianne Giannini, Børnehaveklasseforeningen

Jørgen Anker, Egmont

Læs analysenotat:

Udfordringer for stærke børnefællesskaber i skolen