Det gode forældremøde
Det er intentionen at skabe et overblik over den arbejdsproces der er op til- under og efter et forældremøde og give læreren nogle konkrete redskaber til hvordan forældremødet kan gribes an, hvis vi skal have alle med i klassens fællesskab. Venskaberne, forældrene og klassens trivsel har nemlig stor betydning for fællesskabet og elevernes udbytte af deres skolegang.
Forældremødets rammer
Nedenstående procesguide skal forstås som forslag til en struktur til læreren og pædagogen, som skal planlægge og lede forældremøder.
Forældregruppen kan se meget forskellige ud ift. størrelse og ressourcer og de forældretyper vi ser i skolen kommer med forskellige betingelser for at kunne bidrage til deres barns skolegang. Det kan i nogle tilfælde være en udfordring blot at få forældre til at deltage til selve forældremødet. Andre gange kan udfordringen bestå i at vejlede en stor og ivrig forældregruppe, som er en tand for initiativrige i forhold til hvad klassen har behov for.
Materialet er baseret på en viden om det præventive arbejde med klassens fællesskab og vigtigheden i at få bragt alle forældrestemmer i spil, så vi kan få alle børnene med. Konsekvenserne ved at man som barn kan føle sig ekskluderet i skolernes fællesskaber, er nemlig store.
Derfor er det vigtigt, at vi arbejder fællesskabet til forældremødet og bliver bevidste om hvad forældrene kan gøre for børnefællesskabet, også når fællesskabet er udfordret – og de samtaler starter blandt andet ved forældremødet.
Kridt banen op – Roller og ansvar
”Godt begyndt er halvt fuldendt” er et udtryk som meget godt beskriver, hvordan man ved en god begyndelse på skole-hjem-samarbejdet øger muligheden for en vellykket fortsættelse og afslutning.
Det er i begyndelsen af samarbejdet at roller og ansvar i skole-hjem-samarbejdet sammensættes, og hvor du skaber rammen omkring skole-hjemsamarbejde både mellem dig og forældrene, men samtidig også forældrene imellem ved at tydelige, hvad deres rolle indebærer.
Skole og forældre anbefaler, at de fagprofessionelle rammesætter forældremødet på en sådan vis, at alle forældrestemmer inddrages og alle forældretyper inkluderes. Det kan du fx nemt gøre ved at bruge Forældremødespillet – Plug and play og det er gratis. Det er mildest talt en kompleks opgave som kalder på, at den professionelle forstår at lede mødeprocesser.
Samarbejdets hvad?
Det skal være et samarbejde, hvor du som klassens lærer eller pædagog leder processen og viser vejen. Forældre skal være bevidste om, at skole-hjemsamarbejdet handler om andet end blot samarbejdet om deres enkelte barn, men også hele klassens trivsel.
Forældresamarbejdet kan nemlig anskues som et tveægget sværd, hvor din opgave både består i at arbejde med forældre om deres enkelte barn og samtidig arbejde med hele forældregruppen om klassens fællesskab. Det kræver at forældrene får kendskab til hinanden og du får skabt et trygt rum hvor de kan tale sammen, så de også kan finde ud af at tale sammen, når samarbejdet bliver svært.
Forberedelse
I ugerne op til forældremødet kan du med fordel inddrage kontaktforældre og elevernes perspektiver på noget af det, som du allerede ved kommer til at fylde på forældremødet.
- Inddrag kontaktforældrene; tidligt i processen. Du kan med fordel inddrage dem i emnerne, du anser som vigtige til forældremødet og drøfte hvordan de forholder sig til emnet som kontaktforældre. Lige meget hvordan du rammesætter selve forældremødet, kan du allerede notere input fra kontaktforældrene og bruge det senere til forældremødet. Det er vigtigt at være tydelig omkring mødets hvad (indhold), og hvorfor du finder det relevant og dernæst hvordan I skal bruge det fremadrettet i samarbejdet om klassen. Send derefter en dagsorden ud til hele forældregruppen. En dagsorden er vigtig, fordi det giver forældrene mulighed for at forberede sig.
Som mødeholder er det dit ansvar at vurdere om mødet bevæger sig væk for dagsordenen og om hvorvidt et emne kalder på et ekstra forældremøde og efterfølgende invitere til det.
Hvis klassen ikke har nogen kontaktforældre, springer du bare dette punkt over. I stedet kan det være en god ide at sende en kort velkomst besked ud til din nye forældregruppe, hvor du præsenterer dig selv og eventuelt en dagsorden. Lad din personlighed skinne igennem, da forældrene gerne må kunne fornemme mennesket bag skærmen.
- Inddrag eleverne; på et klassemøde op til forældremødet. Her vil eleverne komme på banen ift. et emne/problematik (fx. legegrupper skal/skal ikke).
Klassemøder virker positiv ind i børnefællesskabet og det bidrager samtidig til at forældrene får lavet bedre aftaler på forældremødet, da aftalerne også bliver baseret på det som eleverne synes er vigtigt. Via udsagn fra eleverne opfordres forældre til at parkere egne meninger for en stund og indtage en aktiv og ægte lytteposition, hvor formålet bliver, at få forældregruppen til at sætte sig i børnene sted. Og det har en stærk effekt ift. at føle et fælles noget i forældresamarbejdet, når aftaler indgås. Særligt når det kommer til emner omkring venskaber og fællesskabet i klassen, giver det mening at inddrage børnenes holdninger. Du kan få mere viden om elevinddragelse og finde inspiration til at lave aktiviteter med eleverne her.
- Tid til at tale sammen; er afgørende for samarbejdet i forældregruppen.
Kendskab til hinanden bidrager positivt til samarbejdet, især hvis og når det bliver svært. Ofte bliver dette nedprioriteret og det er ærgerligt for fællesskabet blandt forældrene. Hvorvidt du vælger at spille Forældremødespillet eller ej, er det en god ide på forhånd at lave små samtalegrupper med 2-3 personer, hvor forældrene får mulighed for at tale om de emner, der er blevet sat på dagsordenen og med afsæt i disse samtaler få lavet gode aftaler. Vær opmærksom på, at det kan være sårbart for nogen at blive sat i en gruppe, så overvej hvordan du sammensætter grupperne, især hvis der er nogen som ikke taler dansk.
- Bring dine også egne perspektiver i spil; og forbered hvordan du vil præsentere dine holdninger til specifikke emner som fx legegrupper og/eller sociale arrangementer. Din erfaring må gerne komme på banen. Præsentér forældrene for din erfaring og tydeliggør hvordan den er baseret på det du ser i skolen, men du også er interesseret i at høre, hvad de synes. Det de ser er baseret på det, de ser derhjemme.
Selve forældremødet
- Byd velkommen og præsenter dagsorden.
Forklar helt overordnet; hvad der skal tales om, hvorfor det er relevant og hvordan det skal bruges. - Spørg ud i forældregruppen, hvem der tager referat og ansvar for at sende det til dig efter mødet, så det kan blive sendt ud til forældre som af forskellige årsager ikke er mødt op til mødet.
- Hvis der er kommet nye forældre til siden sidst, kan man lige kort byde dem velkommen i den samlet forældregruppe.
- Du kan med fordel indlede med en lille, sjov anekdote fra undervisningen eller øvelse for forældrene, da det kan åbne op og lette stemningen blandt forældrene.
- Forslag til kort opvarmningsøvelse:
Forældrene kan også gå rundt mellem hinanden og skal hver finde en som har:
– været/er spejder
– er håndboldfan
– været/er danmarksmester i noget
– har boet i udlandet
Når forældrene har gået rundt i 5 minutter, stopper du aktiviteten og spørger til om der var nogen som fandt en der har gået til spejder, er håndboldfan, danmarksmester i noget og har boet i udlandet. På kort tid har forældrene lige været rundt mellem et par stykker, fået talt en smule sammen, måske grint en smule og lært hinanden en lidt at kende. - Dagsorden gennemgås.
- Det er vigtigt at der er sat tid af til at forældrene har mulighed for at drøfte emner. Vurdér i situationen om du gør bedst i at indkalde til et ekstra forældremøde, hvis der er et ekstra stort behov for at tale yderligere om et særskilt emne.
- Forslag til dagsorden på et 2 timers forældremøde i indskolingen:
- Velkommen og præsentation af lærerteam og dagsorden (10 min)
- Opvarmningsøvelse (5 min)
- En dag i 1.a (5 min)
- Klassens trivsel (5 min)
- Venskaber og klassens fællesskab. Det her siger jeres børn (elevperspektivet) (15 min)
- Dette er en udfordring lige nu – og sådan øver vi (10 min)
- Spil tematik om “venskaber” i Forældremødespillet. (45min)
Hvis du ikke vil spille spillet, kan du også blot selv formulere eller finde gode spørgsmål til din forældregruppe. Men sæt god tid af til at de kan tale sammen i mindre grupper. - Opsamling, resultater og aftaler føres til referat (15 min)
- Evt. (10min)
Efter mødet
- Referat fra forældremødet; sendes ud til hele forældregruppen. Det er vigtigt, at dette referat er nemt at finde – måske du endda også har printet referatet ud og givet det med hjem i skoletasken. Husk på at ikke alle forældre navigerer lige godt på kommunikationsplatforme som for eksempel Aula, hvor det kan være en god ide at printe vigtige dokumenter som referat fra forældremødet og skemaændringer, blot for at nævne et par eksempler.
- Forældre som ikke dukkede op; kan du evt. ringe til eller forhøre dig hos dine kontaktforældre om de har kontakt til familien. Dette med formålet om at få bragt de vigtigste oplysninger videre. Denne korte telefonsamtale skaber en kontakt og måske noget indsigt i en sårbar familiesituation eller andet, som gør at det fremadrettede samarbejde får en god start ved at du tager kontakt til dem.
Det kan være en god ide afslutningsvist at sende en evaluering ud til forældrene omkring udbyttet af forældremødet, med det formål om at få indblik i den forældregruppe du samarbejder med samt hvordan forældremødet kan forbedres og justeres.
- Aftaler på forældremødet; kan du følge op på. Det kan der være mange forskellige metoder til, men vigtigst af alt behøver det ikke være så omfattende. Man kan aftale med sine kontaktforældre at tale sammen en gang i kvartalet for at drøfte, hvordan det går med klassens aftaler fx om at få alle børn inkluderet i fællesskabet i klassen, og hvordan det går med forældre fællesskabet. Man kan også selv lave nogle spørgsmål til sin forældregruppe, hvis man vil vide mere specifikt, hvad der rører sig.