Tematikker til Klassemødet

I nærværende materiale vælger du som mødeleder mellem hhv. Sociale arrangementer, Venskaber, Konflikter og Kommunikation og samarbejde. Formålet med temaerne er forskellige, men bygger på den samme klassemødeskabelon, og du kan derfor bruge skabelonen på alle fire temaer. I det følgende eksemplificeres klassemødet med temaet ’Sociale arrangementer’. Herefter gives eksempler på spørgsmål, der kan støtte eleverne i at give deres perspektiv på det givende tema, som du/teamet har valgt til det forestående forældremøde.

Dit barn trives, når alle børn trives

Klassemøde om sociale arrangementer

Informér om formålet og stilladsér elevernes forforståelse

Når rundkredsen er etableret, begynder selve klassemødet. Her skal du informere eleverne om formålet med mødet, fx ved at sige: ”Jeres forældre skal i aften tale om, hvordan vi skal holde sociale arrangementer, og de vil meget gerne høre, hvad I synes er sjovt at lave sammen som klasse.”

Begrebet ’Sociale arrangementer’ er vanskeligt at forstå for de fleste elever i indskolingen. Udfold derfor begrebet, så det kommer i øjenhøjde med elevernes sprog ved at uddybe, at sociale arrangementer er ’hyggelige eller sjove ting, vi gør sammen, når vi fx har klassesammenkomster eller holder fødselsdag’

Formålet med aktiviteten er at styrke klassefællesskabet. Derfor skal alle hjem kunne deltage uanset hjemmets økonomi. Altså skal arrangementerne være gratis eller kun koste ganske lidt. Det er vigtigt, at du gør eleverne bekendt med den oplysning, inden i går til punktet ’Brainstorm’, så samtalen ikke stikker af og kommer til at handle om Tivoli eller andre (urealistiske) forslag, der kan komme til at ekskludere nogen fra at deltage.

Brainstorm

Lav herefter en fælles brainstorm, hvor elever kan byde ind med forslag til, hvad der kan være sjovt at lave. For mange elever i indskolingen kan det være abstrakt at gå til temaet. Derfor kan du med fordel hjælpe eleverne i gang ved at spørge: ”Hvad gør det sjovt, når I holder fødselsdag? Hvad synes I er en god legeaftale?” Skriv elevernes forslag op på tavlen.

Brainstormen bør ikke vare længere end fem minutter, men den er en vigtig støtte for de elever, der har svært ved at finde på idéer.

Klasserunde og begrundelser

Efter brainstormen får eleverne på skift ordet i rundkredsen for at tale om de sociale arrangementer, de mener er sjove/gode. Som mødeleder styrer du samtalen og sikrer, at alle eleverne får taletid. Inden runden går i gang, er det vigtigt, at du opridser principperne for den demokratiske samtale. På den måde skaber du et trygt rum, hvor alle stemmer i klassen kan komme til udtryk.

Eleverne kan nævne de forslag, der allerede står på tavlen, eller selv finde på nye forslag. Bed eleverne om at fremhæve ét arrangement, som de særligt godt kan lide, og at begrunde deres valg.

Notér i stikordsform, hvad eleverne siger, så forældrene på forældremødet får indsigt i elevernes tanker og bevæggrunde.

Brug evt. andre udtryksformer til at få elevernes perspektiv med på forældremødet; det er kun fantasien, der sætter grænser. Tegninger, videoer eller måske plancher er eksempler på kreative udtryksformer, der kan tages i brug.

3 grunde til at du skal arbejde med fællesskabet i klassen

Lyt til elevrådskontaktlærer Martin Horowitz, der med sine 17 år som lærer dagligt arbejder med fællesskab og elevdemokrati. Han kan fortælle hvorfor der er vigtigt at arbejde med elevinddragelse og hvad det bidrager med ift. børnefællesskabet.

Oplevelse

Det betyder meget for eleverne at få oplevelsen af at have en stemme ind i fælleskabet og i deres hverdag.

Gode aftaler

Når elevernes stemmer inddrages bliver de aftaler forældrene laver meget bedre.

Meningsfuldt

Eleverne gror i fællesskabet, når de får en plads.