Skolens fællesskaber

Alle voksne kan bidrage til et godt børnefællesskab. Viden og opmørksomhed på skolens fælleskab vil minimere de negative konsekvenser, der er ved at stå udenfor og styrke børnene i livet efter skolen, når alle voksne ved, hvordan de kan bidrage til gode børnefællesskaber.

Dit barn trives, når alle børn trives

Tematikker på forældremødet

I Projekt Fællesskabet har vores undersøgelser vist, at der er nogle tematikker som er særligt gældende på forældremøder i indskolingen. Læs mere her om hvad hver tematik indeholder og bliv klogere på hvad man skal være opmærksom på ift. at få alle børn med i skolens fællesskab.

Tema 1 – Sociale arrangementer

Sociale arrangementer kan fylde meget til et forældremøde i indskolingen og det kan være en udfordring at sikre, at alle forældres stemmer kommer i spil på en tryg og ligeværdig måde, når der skal laves aftaler for klassens sociale aktiviteter. Når der laves aftaler omkring klassens sociale arrangementer, er det med formål om, at ville styrke fællesskabet i klassen og det kræver, at forældregruppen kan have en ærlig og ligeværdig samtale om hvad der er muligt, så vi undgår at ekskludere nogen børn. Vores forældreundersøgelse fra 2024 hvor ca. 1000 forældre deltog viste, at 14% ikke bryder sig om at deltage og op til 10% ikke føler sig trygge ved at give deres mening til kende.

Når sådan en samtale mellem forældrene faciliteres, skal vi som skole huske at have ”forskelligbrillerne” på og hjælpe forældrene ved at give dem mere viden om deres forskellige udgangspunkter fx ved at kigge på hvordan vi holder forældremøder helt generelt.

Det kan være ekstremt sårbart at sige fra overfor sociale arrangementer som fx en weekend lejrtur for klassen pga. manglende overskud eller penge til at deltage. Særligt aftaler omkring børnefødselsdage kan også fylde hvor gavebeløbet også kan fylde. Det kan være svært at tale åbent om familiens budget eller manglende overskud til at holde børnefødselsdag for sit eget barn. Uanset årsagen kan det for en del forældre være svært at og give sin mening til kende på forældremøder – især når det handler om noget som er svært og vores børn.
Forældremødespillets formål er at hjælpe forældregruppen med at få en mere nuanceret samtale i gang og på baggrund få mere viden om hinandens forskellige ståsteder og livssituationer løsner op for tabubelagte emner i forældreskabet og livet som skoleforældre.

Tema 2 – Venskaber

Alle børn har brug for at føle sig som en del af noget fælles og en gang imellem blive inviteret med hjem til legeaftaler, men det med venskaber er ikke lige nemt for alle børn. Det kan for nogen forældre være overskueligt og nemt at få klassekammerater på besøg, mens det for andre forældre føles uoverskueligt og svært.

Men lige vigtigt at det for alle skolebørn at de oplever at have venner i skolen og være en del af klassens fællesskab. Forældregruppen og deres tilgang til legeaftaler og legegrupper spiller en stor rolle. Ikke om hvor ofte og i hvilken udstrækning, men snakken om det fælles ansvar i forældregruppen og fælles fodslag omkring ønsket om at alle børnene oplever at have venner og der kan forældrene læne sig ind i skolens retningslinjer og principper.

For nogen børn kan udfordringen ligge i at de ikke kan overskue en legeaftalen eller at deltage i legegruppen, og det individuelle behov skal også kunne rummes i fællesskabet. Det kræver at vi tør tage en snak om det. Italesættelsen af børnenes forskellige behov og forældrenes forskellige betingelser er vigtig, så vi bliver opmærksomme på, at der ofte ikke ligger en uvilje bag, men at der kan være flere årsager på spil og taler om hvordan samarbejdet i forældregruppen kan hjælpe.

Derfor er det vigtigt, at forældrene understøtter relationerne børnene i mellem f.eks. gennem fælles aftaler om, hvordan man som forældregruppe samarbejder om at få alle børn med ind i fællesskabet. Det er ikke one-sixe fits all, men skolebestyrelsen kan sætte retningen ved at skabe opmærksomhed og en fælles forståelse af børnefællesskabet på skolen således, at de fælles klasseaftaler fungerer for alle børn og forældre i klassen.

Tema 3 – Konflikter

Forældre betegnes som ’den usynlige klassekammerat’ og påvirker klassens fællesskab og forståelser af hinanden. Det sker fx gennem den måde, forældre taler om skolen, lærerne, klassens børn og de andre forældre. Børn tager nemlig det de hører derhjemme med i skole og forældre kan derfor på forskellige vis hjælpe eller forværre de konflikter i skolen, som børn naturligvis støder på i løbet af deres skolegang.

Det er ikke nemt at lytte til forskellige konfliktsituationer, som ens barn er involveret i, og det kan være svært at bevare roen især, når ens barn er ked af det. Men forældre kan faktisk gøre ondt værre, når de blander sig, hvis forældregruppen ikke præventivt har talt sammen om, hvad de skal gøre, når det bliver svært. Forældregruppen skal få aftalt hvordan de bedst muligt hjælper børnene, når de kommer i konflikt med hinanden, så de hjælper børnene bedst muligt. Forældres rolle er at lytte og hjælpe så godt de nu kan – men hvordan gør man det bedst muligt uden at blande sig for meget?

Skolebestyrelsen kan hjælpe den konstruktive dialog på vej gennem principper og retningslinjer. Forældre skal tale sammen om, hvordan de skal agerer, når børnene kommer i konflikt med hinanden, hvis det kræver at forældrene gør noget aktivt – og sammen blive klogere på, hvordan de kan samarbejde om løsninger, der kan understøtte børnene og fællesskabet generelt også når de har konflikter.

Tema 4 – Kommunikation og samarbejde

Forældres måde at samarbejde på og kommunikere på smitter direkte af på børnene. Når børnene oplever den gode tone blandt forældrene i gruppen, så vil det sive ned i børnefællesskabet. Derfor skal vi bruge tid på at tale om hvordan vi ønsker samarbejdet, så vi på den måde sigter mod at være de gode forbilleder for vores børn – også når vi er oplever uenigheder.

Når mange forskellige forældre skal samarbejde omkring en klasse, er det vigtigt, at man bruger noget tid på at rammesætte forventninger til samarbejdet og ikke mindst omkring, hvordan samarbejdet skal forløbe – også når det bliver svært. Til forskel fra temaet ”konflikter” som handler om konflikter børnene i mellem, så handler dette tema om, hvordan man kan arbejde med forældregruppen om konflikter indbyrdes mellem forældrene.

Der kan let opstå misforståelser i forældregruppen, som kan lede til konflikter mellem forældrene, når kommunikationen omkring hændelser i skolen foregår skriftligt. Særligt når forældrene ikke på forhånd har aftalte spilleregler for, hvordan de sammen med skolen taler om udfordringerne. Når kommunikation og samarbejde mellem forældrene ikke spiller, smitter det af på børnene og fællesskabet, derfor er det vigtigt at skolen rammesætter en dialog blandt forældrene omkring hvordan de ønsker at samarbejde og kommunikere fremadrettet. Dette kan skolebestyrelsen også være med til at påvirke ved at undersøge og udforme principper for forældresamarbejdet.

Fakta om os

0%
Oplever konflikter
0 mio kr.
koster konflikterne skoler
0
Spil spillet i 2023

Se vores video

Lor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui.