Fire temaer er vigtige for fællesskabet

Der er fire temaer, som er særligt vigtige at fokusere på, når de voksne omkring børnene ønsker at bidrage til at styrke fællesskabet i klassen. Det har interviews og vidensindsamling bag projekt Fællesskabet vist. Læs om temaerne her.

Dit barn trives, når alle børn trives

Tema 1:
Sociale arrangementer

Sociale arrangementer kan fylde meget til et forældremøde i indskolingen og det kan være en udfordring at sikre, at alle forældres stemmer kommer i spil på en tryg og ligeværdig måde, når der skal laves aftaler for klassens sociale aktiviteter. Når der laves aftaler omkring klassens sociale arrangementer, er det med formål om, at ville styrke fællesskabet i klassen og det kræver, at forældregruppen kan have en ærlig og ligeværdig samtale om hvad der er muligt, så vi undgår at ekskludere nogen børn. Vores forældreundersøgelse fra 2024 hvor ca. 1000 forældre deltog viste, at 14% ikke bryder sig om at deltage og op til 10% ikke føler sig trygge ved at give deres mening til kende.

Når sådan en samtale mellem forældrene faciliteres, skal vi som skole huske at have ”forskelligbrillerne” på og hjælpe forældrene ved at give dem mere viden om deres forskellige udgangspunkter fx ved at kigge på hvordan vi holder forældremøder helt generelt.

Det kan være ekstremt sårbart at sige fra overfor sociale arrangementer som fx en weekend lejrtur for klassen pga. manglende overskud eller penge til at deltage. Særligt aftaler omkring børnefødselsdage kan også fylde hvor gavebeløbet også kan fylde. Det kan være svært at tale åbent om familiens budget eller manglende overskud til at holde børnefødselsdag for sit eget barn. Uanset årsagen kan det for en del forældre være svært at og give sin mening til kende på forældremøder – især når det handler om noget som er svært og vores børn.

Forældremødespillets formål er at hjælpe forældregruppen med at få en mere nuanceret samtale i gang og på baggrund få mere viden om hinandens forskellige ståsteder og livssituationer løsner op for tabubelagte emner i forældreskabet og livet som skoleforældre.

Tema 2:
Venskaber

Sociale arrangementer kan fylde meget til et forældremøde i indskolingen og det kan være en udfordring at sikre, at alle forældres stemmer kommer i spil på en tryg og ligeværdig måde, når der skal laves aftaler for klassens sociale aktiviteter. Når der laves aftaler omkring klassens sociale arrangementer, er det med formål om, at ville styrke fællesskabet i klassen og det kræver, at forældregruppen kan have en ærlig og ligeværdig samtale om hvad der er muligt, så vi undgår at ekskludere nogen børn. Vores forældreundersøgelse fra 2024 hvor ca. 1000 forældre deltog viste, at 14% ikke bryder sig om at deltage og op til 10% ikke føler sig trygge ved at give deres mening til kende.

Når sådan en samtale mellem forældrene faciliteres, skal vi som skole huske at have ”forskelligbrillerne” på og hjælpe forældrene ved at give dem mere viden om deres forskellige udgangspunkter fx ved at kigge på hvordan vi holder forældremøder helt generelt.

Det kan være ekstremt sårbart at sige fra overfor sociale arrangementer som fx en weekend lejrtur for klassen pga. manglende overskud eller penge til at deltage. Særligt aftaler omkring børnefødselsdage kan også fylde hvor gavebeløbet også kan fylde. Det kan være svært at tale åbent om familiens budget eller manglende overskud til at holde børnefødselsdag for sit eget barn. Uanset årsagen kan det for en del forældre være svært at og give sin mening til kende på forældremøder – især når det handler om noget som er svært og vores børn.

Forældremødespillets formål er at hjælpe forældregruppen med at få en mere nuanceret samtale i gang og på baggrund få mere viden om hinandens forskellige ståsteder og livssituationer løsner op for tabubelagte emner i forældreskabet og livet som skoleforældre.

Få gang i samtalen med Forældremødespillet

Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?

I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet. Tip dit barns lærer eller kontaktforældrene i klassen om spillet. Så er I allerede godt i gang.

Peace

råd til

Kontakt-forældre

Hvad kan kontakt- og trivselsforældres særlige rolle i forhold til at styrke fællesskabet?

råd til

Forældre til skolebørn

Hvordan kan forældre være med til at styrke fællesskabet i klassen?

Råd til

Lærere og
pædagoger

Hvordan kan skolens personale støtte forældrene i at gøre en indsats for fællesskabet?

Råd til

Skole-bestyrelsen

Hvordan kan skolebestyrelsen arbejde for gode fællesskaber i klasserne?