Skolebestyrelsens arbejde med fællesskaber.

Som det første skal I som skolebestyrelse have sat fællesskaber på dagsordenen til et skolebestyrelsesmøde. Her kan I fx fortælle om, at I er optagede af at få mere viden om, hvilke muligheder der er for at deltage i skolens fællesskaber og om nogle udelukkes på baggrund af de praksisser, der er. Det viser undersøgelser, som der er lavet i forbindelse med projekt fællesskabet nemlig, at der er stor risiko for.

Hvorfor er det vigtigt for skolebestyrelsen at arbejde med skolens fællesskaber?

I skal på jeres skole tage et aktivt valg og arbejde med fællesskabet, så vi giver børn i udsatte positioner en bedre mulighed for at lykkes i livet. Et valg, der går fra børnesyn på skolen, gode principper i skolebestyrelsen til forældresamarbejde og gode klasseaftaler. Det er det, som projekt Fællesskabet har til formål at bidrage til.

Det er vigtigt, fordi:

I hver klasse sidder der to børn, som ikke har venner. Hver femte barn kommer fra et hjem med fysisk vold og mange børn har støttebehov – nogle får dem indfriet, andre ikke. De og andre børn kommer ofte på kant af fællesskabet, og det kan have store konsekvenser. På kort sigt kan det føre til ensomhed, mistrivsel og skolevægring og manglende læring, men det kan også have konsekvenser på den lange bane, som ringere mulighed for at få en uddannelse og større risiko for at havne i kriminalitet.

Alle børn ønsker at være en del af fællesskabet, men det er ikke alle børn, der har de samme forudsætninger for at være det. Det er de voksne omkring børnene, der har ansvaret for at skabe rammer, hvor fællesskaberne kan leve, og hvor alle kan være med. Skolebestyrelsen har en vigtig rolle ift. at sætte retningen for skolens mål med at få alle børn med i klassens børnefællesskab, og I kan gennem tilsynsredskaber og principper komme langt. Men I kan selvfølgelig ikke gøre det alene. Alle der er omkring børnene skal i arbejdstøjet. Det fortæller ekspert og forskningschef på skoleområdet Andreas Rasch-Christensen lidt om i videoen.

Det oplever forældrene

0%
oplever, at deres barn støder på barrierer i forbindelse med at deltage i arrangementer
0
er helt eller overvejende uenige i, at de kan udtrykke deres mening på forældremøderne

Skolens fællesskaber

Ordet ”fællesskab” er defineret helt grundlæggende som en følelse af at være fælles om noget. Det handler om, at en gruppe mennesker føler samhørighed. Det gælder både i fællesskaber blandt eleverne, men også for deres forældre. Der kan umiddelbart være tale om flere former for fællesskaber og forskellige kontekster og vilkår for deltagelse, når vi kigger på skolens fællesskaber.

For

Forældrene

Duis aute irure dolor in in voluptate velit esse cillum dolore eu.

For

Skolen

Duis aute irure dolor in in voluptate velit esse cillum dolore eu.

Spil

Spillet

Duis aute irure dolor in in voluptate velit esse cillum dolore eu.

Hvordan kan skolebestyrelsen arbejde for at styrke fællesskaberne?

Projekt FÆLLESSKABET har udviklet materialer til skolebestyrelser, så de på en effektiv og overskuelig måde kan komme i gang med at arbejde med fællesskabet lokalt på deres skole.

I samarbejde med Skole og forældres hovedbestyrelse har vi spurgt erfarne skolebestyrelsesfolk, hvad der udfordrer skolebestyrelsesarbejdet, når man skal gå i gang med at arbejde med et tema som FÆLLESSKAB.

En af de overordnede pointer, som der kom frem, var vigtigheden i at synliggøre, hvad der er den fælles udfordring. Det er det, vi har forsøgt at beskrive i ovenstående tekst.

En anden essentiel pointe var vigtigheden i at få det faglige personale med på ideen og undgå at trække noget materiale ned over hovedet på dem. For det virker nemlig sjældent godt. Lærerne og pædagogerne skal vide, hvorfor I som bestyrelse har fokus på dette, og hvordan de som faggruppe kan arbejde med udfordringen.

Ud fra faglige drøftelser er vi kommet frem til, at følgende materialer kan være givtige i arbejdet med fællesskabet på skolerne:

  • Procesguide: Sådan kommer skolebestyrelsen i gang.
  • Baggrundspapir med viden/information om.
  • Spørgeundersøgelse til forældrene.
  • Refleksionsguide: Hvad viser tilsynet og hvad giver det anledning til?

God arbejdslyst! 🫡

Se vores video

Lor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui.