Dit barn trives, når alle børn trives
Projekt Fællesskabet skal få alle børn med i klassens børnefællesskab, uanset hvilke udfordringer de kommer med, gennem et trygt og ligeværdigt forældresamarbejde og et stærkt fokus på fælleskaber fra skolens side. Det vil minimere de negative konsekvenser, der er ved at stå udenfor og styrke børnene i livet efter skolen, når alle voksne tager ansvar og får alle børn med.
De vigtige skole fællesskaber
Alle børn har brug for at være en del af positive fællesskaber, som de både kan bidrage til og profitere af. Men det er ikke alle, der oplever at være det. Nogle børn er på kanten af fællesskabet eller står helt udenfor. Og det har konsekvenser både på kort og på lang sigt. Derfor har de voksne, som er omkring barnet – både derhjemme og i skolen – et fælles ansvar for at have blik for fællesskaberne og gøre en indsats for, at ingen børn står udenfor. De børn, der af forskellige årsager oplever at være på kanten af fællesskaberne eller helt ekskluderede fra dem, trives i mindre grad i deres skolegang. Det viser flere undersøgelser. Hvis du vil vide mere og lære om vores undersøgelser kan du finde det (her/link).
Andreas Rasch udtaler sig i videoklippet om vigtigheden af skolens arbejde med fællesskaber i skolen. Han er ekspert på skoleområdet og medlem af bl.a. Rådet for børns læring. Derudover er han forskningschef ved Forskningscenter for pædagogik og dannelse i VIA.
Projekt ”Fællesskabet” bygger på en grundlæggende forståelse af, at:
1. Fællesskaber har en afgørende betydning for børns trivsel, da det er her, børn lærer livsnødvendige kundskaber, danner betydningsfulde relationer og udvikler sig til hele individer.
2. Alle børn ønsker at være en del af fællesskabet, men det er ikke alle børn, der har de samme forudsætninger for at være det fx pga. familiens økonomi.
3. Det er de voksne omkring børnene, der har ansvaret for at skabe rammer, hvor fællesskaberne kan leve, og hvor alle kan være med.
Sådan definerer vi positive fællesskaber
Positive fællesskaber er kendetegnet ved tryghed, ligeværd og inddragelse. I positive fællesskaber er der plads til alle, plads til forskellighed, og til at alle elever har værdige deltagelsesmuligheder – både i og udenfor undervisningen.