Procesguide

Denne guide kan skolebestyrelsen inspireres af, til at komme i gang med tilsynsprocessen vedr. fællesskaberne i skolen.

Dit barn trives, når alle børn trives

Sådan undersøger i, hvordan fællesskabet er på jeres skole

Som det allerførste kan der være gode grunde til at drøfte, hvorfor der i første omgang er et behov for at undersøge området. Dernæst skal der indsamles viden, og her er det vigtigt at tale om hvilke(n) kilder, I vil bruge til at få indsamlet denne viden – er det nok, at I taler med skoleleder eller skal I også spørge elever og forældre? Svarene vil altid være afhængig af, hvem man spørger. Derefter vurderes den indsamlede viden og, der igangsættes eventuel handling i samarbejde med skoleleder. Det skal anses som en 4-trins raket.

Trappe

Behovet for at vide noget om et specifikt område kan udspringe af forskellige årsager. Det kan give mening at italesætte behovet for at vide mere. Det skal formuleres så nøjagtigt som muligt, så det er tydeligt for skoleleder, hvad I som skolebestyrelse har behov for at vide mere om – og skriv gerne, hvad I skal bruge det til.

Det kan være, at behovet udspringer af noget situationsbestemt, fx ved at I er blevet gjort opmærksomme på nogle konkrete sager, som giver anledning til en undersøgelse. Det kan også være et mere systematisk tilsyn, som er planlagt i skolens årshjul. Lige meget hvad behovet udspringer af, er det vigtigt at få belyst fællesskabet fra flere vinkler.

Viden om et specifikke område kan indhentes på forskellig vis. Det er derfor vigtigt, at der er en fælles forståelse om, HVAD I vil vide, og HVEM der kan give jer den nødvendige viden. Skolelederen er f.eks. blot én kilde. Når I skal undersøge, hvordan fællesskabet er på jeres skole, kan spørgsmål om børnenes venskaber og forældresamarbejdet være et sted at starte. Eksempler på spørgsmål: (skal mere tage afsæt i temstikkerne)

Hvorfor spørge forældrene?

Forældrenes oplevelse af fællesskabet er relevant, da deres oplevelser til dels også afspejler elevernes oplevelse af at være en del af fællesskabet. For at få indsigt i forældreperspektivet, kan I enten spørge kontaktforældrene (som er den hurtige og lidt nemmere løsning, men som også giver mere usikre resultater), eller I kan spørge alle forældrene. Vi opfordrer til, at I spørger alle forældre, for at få et mere tydeligt resultat af jeres undersøgelse.

Skole og forældre har i projektet FÆLLES-SKABET lavet en skabelon til en sådan forældreundersøgelse med det sigte at spørge ind til fællesskaberne i og omkring skolen. Spørgsmålene kan kopieres og anvendes i det survey-redskab, som skolen har adgang til. Vær opmærksom på at undersøgelsen skal overholde GDPR reglerne. Har kommunen et survey værkstøj, er det givetvis det mest sikre. Vi har lavet en national undersøgelse i 2024 og her kan I sammenligne resultaterne på jeres skole med landsgennemsnittet.

Spørgeundersøgelsen kan du finde i menuen under ”Spørgeundersøgelse”.

Fakta om os

0%
Oplever konflikter
0 mio kr.
koster konflikterne skoler
0
Spil spillet i 2023

Og hvad så bagefter?

  • Vurdering og beslutning om handling sker efterfølgende på et skolebestyrelsesmøde, hvor man vurderer status på fællesskabet, ud fra den indsamlet viden. Det vigtigste i denne del af processen er at være løsningsorienteret og tænke fremadrettet. Hvis den indsamlet viden tegner et tilfredsstillende billede af status, kan referenten blot notere, at ”skolebestyrelsen udtrykker tilfredshed med…”. Hvis det ikke er tilfældet, og status kræver handling, har skolebestyrelsen følgende muligheder: .
  • Henstilling: Skolebestyrelsen kan henstille til skolelederen, at der iværksættes indsatser. I har ikke mandat til at beslutte, hvilke konkrete indsatser, det skal være, men I skal sætte en retning. I kan være en vigtig sparringspartner for skolelederen i forhold til en beslutning om de konkrete handlinger. .
  • Principper, ordensregler og værdisæt: Det kan også være at den nye viden giver anledning til at (gen)besøge skolens principper, ordensregler og værdiregelsæt om skolens fællesskab. Skolelederen er forpligtet til at implementerer disse i skolens dagligdag og give skolebestyrelsen oplysninger om, hvordan arbejdet skrider frem. Handling er påkrævet, men hvordan den udføres, er frivillig.
  • Budget: Områder og indsatser kan tænkes med i skolens budget.

Opfølgning efterfølgende er vigtigt: Er indsatserne iværksat? Har de virket? Her kan I fx lave samme undersøgelse igen indenfor en tidsramme.

Yderligere information og kurser til skolebestyrelsens arbejde med tilsyn i skolen, kan man læse mere om her:

Kurser: Kursus: Skolebestyrelsens arbejde med tilsyn | Skole og Forældre (skole-foraeldre.dk)

Information: Hæfte 5: Tilsyn med skolen | Skole og Forældre (skole-foraeldre.dk)

Dit barn trives, når alle børn trives

Se vores video

Lor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui.

For

Forældrene

Duis aute irure dolor in in voluptate velit esse cillum dolore eu.

For

Skolen

Duis aute irure dolor in in voluptate velit esse cillum dolore eu.

Spil

Spillet

Duis aute irure dolor in in voluptate velit esse cillum dolore eu.