Kilder og undersøgelser
Kilder
- Analysenotat Projekt Fællesskabet (2023): Undersøgelser og research lavet ifm. projekts formål om at understøtte børnefællesskabet i skolen. Download Analysenotat
- EVA (2012): Det gode skole-hjemsamarbejde med forældre i udsatte positioner
- DCUM (2017): Undersøgelse om “Elevernes fællesskab og trivsel i skolen”
- EVA (2017): I dette notat præsenteres et overblik over, hvordan skolen kan videreudvikle skole-hjem-samarbejdet. Læs mere her: Vidensnotat
- Børns Vilkår (2019): Rapporten “At stå udenfor -Sådan styrker vi positive fællesskaber blandt børn og unge”
- Egmont (2021): Egmont rapporten “Små kår”
Undersøgelser
- Forældreundersøgelse om sociale fællesskaber (2022): Undersøgelse foretaget af Skole og Forældre med besvarelser fra 1.031 forældre til børn i folkeskolen.
Læs mere om undersøgelsen her:
“Det sociale fællesskab er det vigtigste – alt andet kommer efter” - Forældreundersøgelse om sociale arrangementer (2023): Spørgeskemaundersøgelse om sociale arrangementer blandt forældre til børn i folkeskolen besvaret af 848 forældre.
Læs mere om undersøgelsen her:
“Fordele og udfordringer: Sociale arrangementer med klassen” - Forældreundersøgelse om venskaber (2024): Undersøgelse foretaget af Skole og Forældre med besvarelser fra 743 forældre til børn i folkeskolen.
Læs mere om undersøgelsen her:
“Venskaber er det vigtigste for mit barns trivsel i skolen”
Sådan virker spillet på forældremødet

Vælg et af de 4 temaer
Tematikker som fylder i klassefællesskabet

Se filmen i grupper
Virkelige dilemmaer i klassefællesskabet. udspiller sig i små film.

Debatér dilemma
Forældrene taler sammen i små grupper.

Stem anonymt
Forældrene markerer hvad der er vigtigst ift. temaet.

Se resultat og lav aftaler
Ud fra resultaterne laves gode aftaler for klassen, hvor der tages hensyn til flere.