Lærere og pædagoger:
Klassemøde om
“Sociale arrangementer”
Klassemødet er et pædagogisk værktøj, der kan bruges til at inddrage eleverne i det tema, der er på dagsordenen til næste forældremøde. Når I tager elevernes perspektiver med til forældrene, bliver aftaler lavet på et bedre grundlag.
Her kan du læse, hvordan du afholder et klassemøde om “sociale arrangementer” trin for trin.
7 trin: Klassemøde om sociale arrangementer
1. Lad eleverne sætte stolene i rundkreds
Elevernes samarbejde med at etablere rundkredsen er i sig selv en vigtig del af klassemødet, fordi arbejdet gøres i fællesskab. Det gør en positiv forskel, når I som lærere/pædagoger italesætter den gode fællesindsats for eleverne. Det fremmer følelsen af at være sammen om noget.
2. Indled mødet
Når alle eleverne sidder i rundkredsen, indleder I med en symbolsk handling, der sætter klassemødet i gang. Fx klapper alle i rundkredsen på skift først på deres højre og så venstre lår (og gerne i samme takt), indtil klappene er nået hele vejen rundt i rundkredsen. Så er klassemødet i gang.
3. Fortæl om formålet
Når rundkredsen er etableret, begynder selve klassemødet. Her skal du informere eleverne om formålet med mødet, fx ved at sige: ”Jeres forældre skal i aften tale om, hvordan vi skal holde sociale arrangementer, og de vil meget gerne høre, hvad I synes er sjovt at lave sammen som klasse.”
Obs: Begrebet ’Sociale arrangementer’ er vanskeligt at forstå for de fleste elever i indskolingen. Udfold derfor begrebet, så det kommer i øjenhøjde med elevernes sprog ved at uddybe, at sociale arrangementer er ’hyggelige eller sjove ting, vi gør sammen, når vi fx har klassesammenkomster eller holder fødselsdag’.
4. Sæt en ramme
Formålet med aktiviteten er at styrke klassefællesskabet. Derfor skal alle hjem kunne deltage uanset hjemmets økonomi. Altså skal arrangementerne være gratis eller kun koste ganske lidt. Det er vigtigt, at du gør eleverne bekendt med den oplysning, inden i går til punktet ’Brainstorm’, så samtalen ikke stikker af og kommer til at handle om Tivoli eller andre (urealistiske) forslag, der kan komme til at ekskludere nogen fra at deltage.
5. Lav en kort fælles brainstorm
Lav herefter en fælles brainstorm, hvor elever kan byde ind med forslag til, hvad der kan være sjovt at lave. For mange elever i indskolingen kan det være abstrakt at gå til temaet. Derfor kan du med fordel hjælpe eleverne i gang ved at spørge: ”Hvad gør det sjovt, når I holder fødselsdag? Hvad synes I er en god legeaftale?” Skriv elevernes forslag op på tavlen.
Brainstormen bør ikke vare længere end fem minutter, men den er en vigtig støtte for de elever, der har svært ved at finde på idéer.
6. Lad alle byde ind via den demokratiske samtale
Efter brainstormen får eleverne på skift ordet i rundkredsen for at tale om de sociale arrangementer, de mener er sjove/gode. Som mødeleder styrer du samtalen og sikrer, at alle eleverne får taletid. Eleverne kan nævne de forslag, der allerede står på tavlen eller selv finde på nye forslag. Bed eleverne om at fremhæve ét arrangement, som de særligt godt kan lide, og at begrunde deres valg.
Notér i stikordsform, hvad eleverne siger, så forældrene på forældremødet får indsigt i elevernes tanker og bevæggrunde. Inden runden går i gang, er det vigtigt, at du opridser principperne for den demokratiske samtale (se herunder).
Brug evt. andre udtryksformer til at få elevernes perspektiv med på forældremødet; det er kun fantasien, der sætter grænser. Tegninger, videoer eller måske plancher er eksempler på kreative udtryksformer, der kan tages i brug.
7. Afslut mødet med en leg
I indskolingen er det en god idé at afslutte klassemødet med en leg eller aktiviteter, der samler klassen, fx Blinkemorder, Frugtsalat eller Hviskeleg.
4 principper for
“Den demokratiske samtale”
- 1
Vi skiftes til at have ordet og afbryder ikke hinanden.
- 2
Vi taler på en rolig og ikke-aggressiv måde.
- 3
Vi lytter opmærksomt til den, der har ordet.
- 4
De bedste løsninger finder vi i fællesskab.
Få gang i samtalen med Forældremødespillet
Det kan være svært at få taget de vigtige snakke i forældregruppen. Hvordan får man gang i en god dialog, hvor alle stemmer har mulighed for at blive hørt?
I kan bruge Forældremødespillet, der med fire forskellige temaer sætter gang i samtalen og hjælper til at få lavet fælles aftaler i klassen, der kan styrke fællesskabet. Tip dit barns lærer eller kontaktforældrene i klassen om spillet. Så er I allerede godt i gang.
TEMA om
Aktiviteter
Hvordan kan I hjælpe forældrene til at arrangere sociale aktiviteter i klassen, der styrker fællesskabet?
tEMA om
Venskaber
Hvordan kan I arbejde med forældrenes rolle i at styrke venskaber og gode relationer i klassen?