Forældre har forandret sig

I dag er ansvaret og roller mellem skole og hjem mere flydende end da forældrene selv gik i skole. Forældre er i dag til stede på en anden måde i barnets liv og skolegang end tidligere og de har også en holdning til, hvordan barnet trives og lærer.

Dit barn trives, når alle børn trives

Roller og ansvar

Hvad siger loven?

I §1 i Folkeskoleloven står der: Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Det er altså forudsætning, at lærere og pædagoger i dag skal samarbejde med forældre, men sådan har det ikke altid været.

For halvtreds år siden og frem til 1990’erne var forældrenes rolle en anden i skolen. Her havde man en klar og afgrænset forståelse af forældrenes opgave i forhold til skolen, som bestod i, at skolen informerede forældrene om barnets faglige udvikling, og forældrene havde pligt til at vise tillid til skolen. Som forældre satte man ikke spørgsmålstegn ved lærerens autoritet og om det læreren gjorde, var det rigtige. Det gav en mere tydelig opbakning til skolen og til lærerens mening og forståelse af barnet.

Skoleforældre anno 2024

Forældre har generelt et større blik for udvikling og trivsel fordi de gennem utallige af informationskilder fra “pædagogiske eksperter”, kan læse om hvordan man er en god forælder. Forældre er informeret om vigtigheden i at læse barnets følelsesmæssige behov og imødekomme dem, og det er en forudsætning for en sund udvikling. Det er en god ting at være til stede i barnets liv. Det får forældrene fortalt via sundhedsplejerske, vuggestue og daginstitution. Øjenkontakt og kropskontakt er vigtig. Det samme er korte dage i institution, overlevering og samarbejde mellem pædagoger og forældre. Vi ser samtidig også barnet som et selvstændigt individ, hvor der lyttes til barnets perspektiv, fordi forskningen har lært os, at barnet har en selvstændig stemme, der er vigtig at lytte til.

Når barnet starter i skolen, så er samarbejdet på andre præmisser. Skolen melder ud, at forældrene ikke skal bekymre sig, og den tætte kontakt er der ikke på samme måde. Barnet har lærere og pædagoger, som forældre aldrig har mødt. Skolen har forventninger til, at forældrene bidrager til, at barnet lykkes med skolen. Det kan være forventninger om, at der trænes læsning med barnet derhjemme eller findes papæsker til et projektarbejde i skolen. Forventninger er heldigvis relativt nemme at finde opbakning til i forældregruppen. Det bliver straks sværere, når skole og forældre er uenige om barnets trivsel eller adfærd. Hvis skole og forældre har forskellige forståelser og oplevelser, kan samarbejdet blive svært, da forældrene måske har vanskeligt ved at forstå eller acceptere skolens faglige vurdering af sagen.

Det er vigtigt at huske, at alle forældre, ligesom barnet, gør deres bedste ud fra de forudsætninger, de har. Skolens opgave er at sætte rammer om samarbejdet, så det bidrager til at styrke barnets læring, trivsel og udvikling i overensstemmelse med folkeskolelovens formålsparagraf.

Forskellige betingelser og udbytte af samarbejdet med skolen

…(på vej…)

 

Se vores video

Lor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui.

For

Forældrene

Duis aute irure dolor in in voluptate velit esse cillum dolore eu.

For

Skolen

Duis aute irure dolor in in voluptate velit esse cillum dolore eu.

Spil

Spillet

Duis aute irure dolor in in voluptate velit esse cillum dolore eu.